WE-300: Vertrekken

Een aantal dagen dacht ik erover na wat ik moest schrijven rondom het woord ‘vertrekken’, de opdracht bij Plato voor de WE-300 voor de maand september. Tot ik vanmiddag iemand sprak die zich opwond over de blokkades op de A12 voor actiegroep Extinction Rebellion en in dat kader zei dat we, als Nederland, niet zo veel geld moesten uitgeven aan maatregelen om het klimaat te helpen stabiliseren. Vooral de kreet dat de natuur het vanzelf uiteindelijk wel op zou lossen inspireerde me. Dus…:

De zon komt op. En ondanks de omstandigheden is het een prachtig gezicht als altijd. Zittend in de opening van mijn tent sluit ik mijn ogen, geniet van de warmte nu het nog niet te heet is.
Vandaag wacht ik. Vandaag wachten we. Want we weten: vanavond is het over.
Het is niet alleen de schuld van de mens. Afijn, dat het aan het begin van deze eeuw op sommige plaatsen op de planeet te heet werd om te leven, dat is natuurlijk wel te wijten aan de manier waarop de mensheid haar bestaan had ingericht en vele tientallen jaren volhield. En ook toen het duidelijk werd dat de mensheid de hoofdschuldige was, weigerden de meesten er iets aan te doen. Eerst riep men massaal dat de opwarming van de aarde onzin was, want “hier sneeuwt het!” en “het heeft hier nog nooit zo hard geregend!”, enzovoort. En toen het niet meer te ontkennen was dat de aarde wel degelijk opwarmde, riep men: “De natuur lost het wel op!”
De zon zelf zorgde uiteindelijk voor de rest. Zonnewind rukte meedogenloos aan de atmosfeer. Of die nu kwetsbaarder was geworden door de hogere temperaturen op de aarde of niet, daar zijn wetenschappers het niet over eens geworden. Maar feit is dat de zonnewind er elk jaar, elke dag, elk uur, elke minuut voor zorgde dat de atmosfeer steeds dunner werd. Dat viel het eerst op boven de noordpool, waar vroeger, toen het kouder was, nog wel eens noorderlicht te zien was. Maar er was niets wat we konden doen. Daaraan niet.
Dus de natuur lost het inderdaad uiteindelijk op. De natuur, zijnde de zon en de planeet, verjagen ons voorgoed. De laatste exemplaren van het menselijke ras sterven vandaag, in de door onszelf veroorzaakte, uitgestrekte woestijn. Vanavond bestaan we niet meer.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws, Persoonlijk, Random writings, Schrijfsels, Word Exact 300 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op WE-300: Vertrekken

  1. chantal goewie zegt:

    Prachtig, precies verwoord waar ik zo bang voor ben! Melancholia 🖤

  2. Bertie zegt:

    Goed verhaal. En actueel.

  3. Geesje zegt:

    Chapeau! Dit heb je zo goed verwoord, prachtig en luguber tegelijk. Het maakt me een beetje bang voor wat komen gaat.

  4. Luna Papilia zegt:

    Prachtig mooi geschreven.

  5. ferrara zegt:

    Goed stuk, zou ook zonder WE-300 geschreven kunnen worden.

  6. Pingback: WE-300: het woord voor september 2023 | Plato Online

  7. Plato zegt:

    Prima stuk, Jackles. Zorg je niet goed voor mij, de planeet? Goed, dan kun je zelf vertrekken. De planeet blijft wel bestaan en misschien komen er ooit weer mensen. Maar of die dan verstandiger zullen zijn?

    • Jackles zegt:

      Thanx, Plato! Ben er altijd blij mee om te horen dat ik de sfeer en de bedoeling van een verhaal goed over heb kunnen brengen… Helemaal als het gaat om een stuk van ‘maar’ 300 woorden!

  8. gewoonanneke zegt:

    Ja ik had gehoord van dit scenario en hoop nu wel dat we met elkaar de ernst er van in gaan zien….

  9. MelodyK zegt:

    Inderdaad, de natuur, Mama Gaia, lost het uiteindelijk allemaal zelf op… en in de context van al die ‘protesteerders tegen van alles en nog wat’ …verbeter de wereld, begin bij jezelf …. al zou het voor de natuur beter zijn dat het ras mens zsm uitgegeven raakt.

  10. Dhyan zegt:

    Ik zie het niet gebeuren dat de comfortzone wordt opgegeven. We willen, als mensheid, nog steeds dat het beter gaat met ons welzijn. Dus ja de mensheid zal daardoor uitsterven, maar daar hebben we dan kennelijk voor gekozen.

Plaats een reactie