WE-300: Uitgeven

Beter laat dan nooit… Ik heb een bijdrage geschreven voor de Word Exact 300-uitdaging van Plato van afgelopen… oktober. Ha.

De dakloze man op Leicester Square vroeg me om een financiële bijdrage. Om precies te zijn vroeg hij me om een Engelse pond. De vriend waarmee ik over Leicester Square liep wilde niets liever dan vlot doorlopen – dakloze mannen hebben we ook thuis en ook daar willen we liever niet door ze lastig worden gevallen. Maar ik stopte.
“Waar heb je een pond voor nodig?” vroeg ik aan de dakloze man.
Hij keek me recht aan en antwoordde: “Voor een kop koffie.” Zijn wenkbrauwen gingen omhoog, alsof hij zijn antwoord heel logisch vond en mijn vraag daarom compleet absurd, en hij knikte haast onzichtbaar naar het filiaal van Starbucks waar we bijna pal voor stonden.
Ik knikte ook, zichtbaarder. “Ah,” zei ik, even naar datzelfde filiaal van Starbucks kijkend. “Maar. Heb je aan een pond dan wel genoeg?”
De dakloze man hipte wat van zijn ene op zijn andere been, wierp een blik op mijn vriend, die duidelijk stond te balen dat ik nog een gesprek met de man aan was gegaan ook, en maakte een paar onduidelijke hoofdbewegingen. Uiteindelijk zei hij: “Ik denk het niet.”
“Ik ook niet,” zei ik.
De dakloze man liet zijn hoofd een beetje hangen. Na een korte stilte tussen ons zei hij wat verslagen: “Nou, dan wens ik u een mooie dag toe.” En hij begon zich om te draaien om een andere voorbijganger aan te klampen.
“Wacht even,” zei ik. En toen de dakloze man vragend naar me keek: “Kom, we gaan koffie halen.” En zonder op zijn rectie te wachten liep ik naar de Starbucks toe. De man volgde me.
Binnen liet ik de dakloze man een koffie kiezen uit het ruime assortiment. En een muffin. En een broodje. Zijn stralende lach naar me toen ik hem smakelijk eten wenste was onvergetelijk.

P.S. De Starbucks op Leicester Square in Londen is alweer enige tijd gesloten.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Random writings, Word Exact 300 en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op WE-300: Uitgeven

  1. Luna Papilia zegt:

    Prachtig!

  2. marieclaire zegt:

    Zou Plato het nog lezen?

  3. Geesje zegt:

    Dit verhaal zou mijn verhaal kunnen zijn, ik doe dat ook en mijn lief zou dezelfde reactie geven als die van jouw lief. Mooi verhaal!

    • Jackles zegt:

      Het was een bijzondere ontmoeting… En ook thuis in Tilburg heb ik wel eens zoiets gedaan. 1 van de plaatselijke daklozen vroeg om een gulden voor een frietje. Ik ben met hem naar de Febo gelopen en heb friet en een snack voor hem gehaald. Voelt veel beter dan een geldstuk geven!

  4. Beaunino zegt:

    Ik wist niet dat de we-300 nog bestond! Leuk.

Plaats een reactie