Appie

“Als hij bijkomt zou hij niet meer kunnen denken, eten, praten, lopen, zelfs waarschijnlijk niet eens iemand herkennen. Niet meer functioneren gewoon.”

appie

Vanmiddag vertrok ik rond halfvijf van mijn werk. Ondanks dat ik minder dan vijf kilometer van kantoor woon, en het geweldig mooi weer was om te gaan fietsen, was ik met de auto gekomen. Want ik was pissig. Omdat ‘ze’ mijn parkeerautorisatie vanaf 1 oktober gaan intrekken, omdat mensen die verder van kantoor verwijderd wonen die beter kunnen gebruiken dan ik. Ik heb die autorisatie, en wie zijn jullie wel niet om middenin het jaar te beslissen dat iemand anders die meer nodig heeft dan ik? Balen deed ik toen ik dat bericht hoorde. Mijn parkeerautorisatie was binnen zes maanden een verworvenheid geworden die ik niet meer af wilde staan. Ik zou vanaf nu elke bloody dag met de auto komen, al was het nog zo’n stralend weer. Zo.

Een reden dat ik eerder wegging van kantoor was dat ik mijn auto door een wasstraat wilde laten rijden omdat hij zo smerig was. Omdat ik hem een tijd niet gewassen had, en omdat het van de week zo hard had geregend dat de modder tot aan de raampjes omhoog was gespat. Ik heb een witte auto. Nu wit met zwarte stippen. Dat moest schoon. Dus reed ik naar de wasstraat waar ik elke zoveel weken naartoe ga. Om erachter te komen dat die dicht was. Een verbouwing. Nee hè. Moest ik weer terug, naar de andere kant van de stad, om daar een andere wasstraat te bezoeken! In mijn witte auto zat ik te mokken als een klein kind.

Ruim drie kwartier later dan gepland was ik thuis, waar ik mijn terrasdeuren openzette en tegen mijn om mijn heen drentelende kater Daley foeterde: “Ja schatje, nou is vrouwtje veel later thuis omdat de wasstraat dicht was.” Wijn zou ik drinken straks. Dat zou de wereld leren tegen mij te zijn. Grr, grr, grr. Wat was ik verongelijkt.

Toen ik even later onder een weldadig hete douche stond sloeg de relativering ineens toe. Waar ben je nou mee bezig, verwende vrouw? Wees verdomme blij dat je een auto hébt om door de wasstraat te rijden. Is er ook maar iets wat jij wilt hebben, wat je niet hebt? Nou dan. Fucking nou dan!

Abdelhak Nouri is pas twintig jaartjes jong. Een kind nog. Zo jong dat hij mijn kind had kunnen zijn. Een jongen die enorm genoot van een simpel spelletje dat voetbal heet. Een jongen die ervoor zorgde dat andere mensen konden genieten van dat simpele spelletje. En dat is over. Helemaal over. Afgelopen zaterdag zakte hij tijdens een vriendschappelijk potje voetbal in elkaar op een veld in Oostenrijk, omdat zijn hart hem in de steek liet. Zijn hersenen liepen een zuurstoftekort op dat verschrikkelijke gevolgen heeft; vanmiddag werd bekend dat een groot deel van zijn hersenen niet meer functioneert en dat de kans op herstel van deze cruciale hersenfuncties nul is.

Er wordt gebeden en gezongen voor hem. Rivaliserende clubs maken mooie gebaren in de vorm van foto’s en ontroerende acties via sociale media. “Maar ja,” zei Abdelhaks broer, Abderrahim. “Iedereen had hem eerst nog doelpunten willen zien maken.”

Goden, ik zou op dit moment alleen al willen dat het hem een normaal leven gegeven was. Een leven van een jongen van twintig jaar, die woont in Amsterdam, in Geuzenveld, die weleens een balletje trapt. Met vrienden, of samen met zijn broer. Op een veldje, of tegen een muur. Een leven waarin hij zich misschien gewoon alleen maar druk zou kunnen maken om dingen als parkeerautorisaties en wasstraten.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Bericht, Filosofie, Lief dagboek, Media, Nieuws, Persoonlijk, Schrijfsels, Sport en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Appie

  1. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ik lees; bezinning en mens zijn!
    Bedenk ook, je eigen pijn voel je het meest.

  2. beaunino zegt:

    Tja, triest. Zo jong.

Geef een reactie

