Eigenwaarde

Hope-2-570x3791Ooit had ik een vriendin die een tijdje ook mijn collega was. Ze verving mijn ‘echte’ collega, die met zwangerschapsverlof was. En als vriendin vond ik haar geweldig, maar als collega kon ik haar binnen twee weken wel schieten. Op mijn kalender thuis telde ik de dagen af tot de dag dat mijn ‘echte’ collega weer terug zou zijn. Ik vond dat vreselijk van mezelf. Maar ik kon niet wachten tot ze niet meer mijn collega, maar weer alleen maar mijn vriendin was.

Ik voelde me een beetje schuldig, want ik had zelf ook nog voorgesteld dat ze de afwezigheid van mijn zwangere collega zou opvangen. Maar ze bleek me verschrikkelijk onzeker te maken. Met bijna alles wat ze zei. Functioneel gezien was ik haar manager, maar ik had het idee dat ze me met al haar opmerkingen onderuit haalde. Dag in, dag uit vertelde ze me dat ik nergens een bal van snapte. Ik ‘zag niet hoe de hazen liepen’. Die dingen.

Op een morgen besloot ik het aan te kaarten. Omdat ik toch vriendinnen wilde kunnen blijven als we geen collega’s meer waren. Dus harkte ik mijn moed bij elkaar en zei tijdens een kopje koffie: “Ik word erg onzeker van de manier waarop je tegen me praat hier op het werk.” En ik weet niet wat ik voor reactie had verwacht, maar ik kreeg deze: “Nou ja, ik kan echt helemaal niks met dit soort zelfreflectie.” En weg was ze. Terug naar haar bureau, om meer commentaar te verzamelen dat ze zou kunnen geven op mijn werk.

Je zou kunnen zeggen dat ik me daar niets van aan had moeten trekken. Dat het aan haar lag, en niet aan mij. Maar de schuld buiten jezelf leggen vind ik over het algemeen nogal makkelijk. Het effect op jouw gevoelens van de dingen die iemand anders zegt of doet, kun je niet voor de volle 100% afschuiven op die ander. Het ligt ook aan hoe jij je voelt over jezelf. En dan is het dus wel belangrijk dat je erbij stilstaat wat de acties van een ander met je doen.

Als iemand ervoor zorgt dat jij je afvraagt of je het wel waard bent om te worden gewaardeerd, kan het natuurlijk zijn dat die persoon gewoonweg een geweldige faalhaas is. Maar het kan ook zo zijn dat jij jezelf diep in je hart nog steeds afvraagt of je de waardering wel waard bent. Het is belangrijk om daarachter te komen. Want alleen als je ook je onzekerheden onder ogen durft te zien, kun je groeien.

Met de vriendschap tussen mijn tijdelijke collega en mij kwam het overigens niet meer goed na die periode waarin we samenwerkten. Die dingen gebeuren, helaas.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Filosofie, Inspiratie, Persoonlijk en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

