Bitterzoet

roosEen mailtje van een collega van de week. In verband met interne verhuizingen moeten alle kasten en lades op onze verdieping leeg, of in ieder geval opgeruimd. Dat leek me een mooie klus voor op de vrijdagmiddag. Dus daar stond ik eerder vandaag. Te huilen voor een ladenkast, bij een lade vol spullen. Spullen van mijn alweer bijna twee jaar geleden overleden collega en vriend.

Het was een bitterzoet opruimrondje. Dat ik dat woord ooit zou gebruiken had ik niet gedacht. Want ik ben niet van de bitter, en ook niet van de zoet. Ik ben meer het type voor hartig. Maar dit was bitterzoet. Van een oeroude Nokia en een nog oudere telefoonlader zonder bestemming, via een nietmachine en een voorraad nietjes die reikt tot het einde van deze eeuw en een perforator (ja, zoek dat maar op, Jeugd Van Tegenwoordig), tot mappen en mappen vol cursussen. Boekjes, stokoude hand-outs. Handleidingen over het schrijven van brieven en e-mails. Handleidingen voor het voeren van telefoongesprekken. Gelamineerd (ja, ook opzoeken), of gewoon van papier.

De meeste dingen konden weg. Het waren dingen die ik al jaren niet meer had gezien, of zelfs nog nooit, en dingen waar ook niemand meer wat aan heeft vandaag, of dingen die allang weer aan versie zoveel toe zijn. Maar er waren ook dingen die ik niet weg kon gooien. Tenminste, niet gewoon zomaar in een bak op kantoor.

Mijn lieve vriend bleek alle verslagen van beoordelingsgesprekken in zijn lade te hebben bewaard. Sinds 2001. Van leidinggevenden die inmiddels ook allemaal weer vertrokken zijn, en eentje ook overleden zelfs, net zoals hij. Afijn, die verslagen kon ik echt niet op kantoor laten liggen, zelfs niet in een papierbak. Ik wilde ze versnipperen of iets dergelijks. Want wat mijn lieve vriend en zijn leidinggevenden in het verleden bespraken, is alleen zijn zaak.

Eerder vanavond hield ik alle blaadjes die ik mee naar huis had genomen in een vlam in de vuurschaal in mijn tuintje. Ik keek naar hoe papier veranderde in vlammen, en vlammen in gloeiende snippers, en gloeiende snippers in as. Ik dacht dat het zou voelen alsof we alweer afscheid namen, maar dat was niet zo. Het voelde alleen maar fair.

Nu ligt hier voor mij op tafel alleen nog zijn zwarte opschrijfboekje. Daar staat van alles en nog wat in, maar geen woord over mensen of situaties. Alleen maar registratienummers van klachten, losse woorden, datums en tijden zonder verklarende teksten. Het zegt allemaal helemaal niks. Tenminste, niet als je niet met ons samenwerkte. Ik herken sommige van de registratienummers die erin staan. Ik weet dat we met elkaar spraken op die ene datum die daar in dat boekje staat, met daarbij de vermelding ‘tussen 14.00 en 15.00 uur’. Dat boekje kan gewoon nog niet weg.

Het leeslint zit net over de helft van het boekje tussen de pagina’s. Een paar pagina’s ervoor zitten koffievlekken (volgens mij komt dat doordat ik onhandig was met bekertjes cappuccino tijdens één van onze goede gesprekken). Woorden op de laatste beschreven pagina zijn ‘schrijven’ en ‘correspondentie’.

Ik wou dat je al die klussen af had kunnen maken. En ik zou best nog eens graag met je bij willen praten. Over de afgelopen twee jaar, en wat er in de tussentijd allemaal gebeurd is. Maar aan de andere kant, wat doet het ertoe. Daar heb je ook weer gelijk in. Het is gewoon hartstikke fijn dat ik je heb gekend. Dat ik van je heb mogen leren. Dat we zo intens gesproken hebben. Dat we samen hebben gelachen, samen boos zijn geweest, samen hebben gehuild. Lieve Wim, het is gewoon hartstikke fijn dat je er was.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Lief dagboek, Persoonlijk, Schrijfsels en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Bitterzoet

  1. Villasappho zegt:

    WHoa wat een prachtige blog hij zit vast te lachen daarboven want wat een mooie ode aan hem!

Geef een reactie

