Pesten

pesten.jpgDoor de zogenaamde ‘trending topics’ heenlopend op Twitter constateerde ik dat het vandaag weer een bijzondere dag is: de Dag Tegen Pesten. Nou ben ik niet zo van de dagen waarop een speciaal onderwerp centraal staat, want tegenwoordig is er elke dag wel weer een Dag Van/Voor/Tegen De/Het/Een Vul-Maar-In. Maar het woord ‘pesten’ trekt altijd mijn aandacht. Want ik ben vroeger op school gepest.

Het blijkt overigens dat de meeste volwassenen denken of vinden dat ze in meer of mindere mate gepest werden op school, dus laten we niet te veel stilstaan bij op welke manier ik gepest werd en hoe erg dat was. Het enige wat ik erover wil zeggen is dat ik op de lagere en middelbare school voldeed aan alle criteria die ik vond in een artikel met de titel ‘Wordt jouw kind gepest?’, waarin zeven signalen stonden genoemd waaruit je zou kunnen concluderen dat je kind inderdaad het onderwerp van pesterijen is.

Onder die zeven signalen stond een opsomming van zeven tips om je kind te helpen. En daar wil ik wel op ingaan. Want, Schrijver Van Dit Artikel: deze tips zouden mij in ieder geval destijds allemaal op geen enkele manier geholpen hebben.

Tip 1: Laat het aanpakken van een pestkop niet aan je kind over. Vertel je kind wat je er aan gaat doen. Praat met mensen die de leiding hebben op de plek waar het pesten zich voordoet.
Nobel. Maar of het veel nut heeft om als ouder naar de schoolleiding te stappen en het erover te hebben? Kinderen die openlijk pesten gaan dat gewoonlijk echt niet minder doen wanneer ze netjes wordt gevraagd een ander kind niet meer te pesten. Ze gaan het op zijn hoogst minder opvallend doen.

Tip 2: Moedig je kind aan om precies te beschrijven wat er is gebeurd. Probeer er achter te komen of het al eerder is gebeurd en zo ja hoe vaak. Vraag wat je kind daarna deed en dring aan op precieze details. De situatie naspelen kan ook nuttig zijn.
Ik probeerde mij zojuist een voorstelling te maken van dat mijn moeder met mij in de keuken na zou gaan spelen dat één van de kinderen uit mijn klas naar me toe liep en uit het niets tegen me zei dat ik lelijk was (precieze bewoording: “Hé, het paard is er ook weer!”). Ja, dat had me geweldig geholpen destijds. Niet.

Tip 3: Blijf rustig.
Dat hebben mijn ouders gedaan. Top! Maar dan komt de rest van de tip:
[…] Neem niet als vanzelfsprekend aan dat de pestkop overal de schuld van is. Misschien heeft je kind hem of haar geplaagd of uitgedaagd.
Luister effe, Schrijver Van Dit Artikel: ik heb helemaal niks gedaan om uit te dagen, ik pestte zelf niet. Dat heb ik eenmaal gedaan, om te proberen erbij te horen, en daar heb ik tot op de dag van vandaag spijt van (Norman, nogmaals sorry!). De meeste kinderen die écht gepest worden, hebben niemand uitgedaagd. Die worden door de pesters speciaal uitgezocht om te pesten. Omdat ze bijvoorbeeld geen grote vriendengroep hebben om ze te beschermen.

Tip 4: Zet alle feiten op een rijtje en zeg tegen je kind dat het pesten een probleem is en dat jullie samen aan een oplossing gaan werken.
Toen ik dit las, zat ik met mijn mond vol tanden. Wat je als ouder belooft, moet je ook doen. Maar hoe ga je dit doen? Ik hoopte dat de volgende tips soelaas zouden bieden…

Tip 5: De meeste kinderen zoeken de oorzaak van het pesten in het karakter van de pestkop. Leg uit dat er verschillende redenen voor pesten kunnen zijn. Bijvoorbeeld omdat de pestkop zelf weinig vrienden heeft.
Sorry hoor, Schrijver Van Dit Artikel, maar ik had er als kind werkelijk geen ruk aan gehad als mijn ouders dit tegen me hadden gezegd. Hoe wapent een kind dit tegen kinderen die elke morgen en elke pauze klaarstaan om het uit te schelden en aan haar haren te trekken? Precies, het wapent het kind niet. Aan deze uitleg had ik pas iets toen ik een ruime vijftien jaar later in een stoeltje zat bij een therapeut.

Tip 6: Stimuleer je kind om oplossingen te bedenken. Als je zelf ook nog mogelijkheden kunt bedenken schrijf ze dan op als je kind klaar is. Help je kind om de meest kansrijke oplossing te kiezen.
Dit is volgens de Schrijver Van Dit Artikel denk ik ‘samen aan een oplossing werken’ (tip 4). Het zet alleen geen zoden aan de dijk. Welke oplossing is er voor een kind dat naar de zijkant van de gang wordt geduwd door andere kinderen, zodat weer andere kinderen een deur open kunnen gooien waar het kind dan tegenaan loopt? Welke oplossing bedenk je voor een kind dat dagelijks wordt gepest met het feit dat het geen merkkleding draagt?

Tip 7: Oefen de oplossing samen en vertel na afloop wat er goed ging. Blijf oefenen totdat je kind de oplossing kan uitvoeren.
Maar dan moet je dus wel een werkbare oplossing hebben die je kunt ‘oefenen’. Moet je met je kind oefenen om wel merkkleding te gaan dragen? Of om net te doen of het niet hoort dat het wordt uitgescholden (weet, mensen die niet gepest zijn of worden, dat dit op geen enkele manier helpt!)? Of oefenen om te negeren dat andere kinderen proberen het pootje te haken als het voorbij loopt? Wat ga jij oefenen met je gepeste kind…?

Hé, Schrijver Van Dit Artikel. Jij bent nooit gepest, hè? Luister naar deze raad van iemand die wél gepest is op school: als je niet weet waar je het over hebt, en alleen maar kunt gissen waarom iets wel of niet gebeurt, blijf dan ver uit de buurt van raadgevingen. Want de kans dat je de situatie erger maakt, is levensgroot aanwezig.

P.S. Ik besef dat ik zelf ook geen oplossingen geef in dit stuk. Maar om eerlijk te zijn, ik heb ze ook niet. Ik zou niet weten hoe ik mijn kind zou moeten leren om te gaan met gepest worden, of wat ik eraan zou moeten doen. Heb jij wel tips? Deel ze…!

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Pesten

  1. Annika Baarslag zegt:

    Zo met je eens! Ik was op school in de positie dat ik gepeste kinderen kon helpen en het zijn mijn levensvriendinnen geworden maar…toen mijn eigen kind slachtoffer werd stond ik met lege handen! Ik ging meehelpen als voorleesmoeder, rekenmoeder, biebmoeder, toneelmoeder en maakte voor iedereen tekeningen en dat hielp…maar dat voorkwam niet het gepest als ik er niet was…een oplossing heb ik nooit gevonden. De school ook niet want straf gaf meer gepest. Straf gaf ook aandacht voor de pesters en maakte ze nog meer een kliek! En oefenen…het KIND oplossingen te laten bedenken??? Ik ben echt verbijsterd door dit artikel….onzinnig en heel schadelijk! Eigenlijk heb ik er geen woorden voor…..xxx

  2. Mack zegt:

    De pester een enorme pof op z’n neus geven. Dat helpt nog altijd het best.

Geef een reactie

