Nyx

Herinneringen ophalen doe je meestal na een vaste tijdsspanne. Een jaar, of vijf jaar, of zoiets. Raar genoeg niet na, zeg, drie jaar. Alsof één en vijf belangrijk zijn, en drie niet echt. Maar ik denk al een hele tijd aan dezelfde periode drie jaar geleden. Het begon in december en het duurt nog steeds voort. Niet eens bewust, hoor. Een aantal herinneringen komt gewoon steeds ineens naar boven, of ik klik op een willekeurig mapje op mijn laptop en dan blijkt het per ongeluk een mapje met foto’s uit precies die periode te zijn.

De periode dat ik mijn Nyx liet inslapen.

Nyx was mijn katje. In 2006, ongeveer een half jaar nadat ik in mijn huisje aan de vijver was getrokken, bezocht ik het plaatselijke asiel en een week of wat later ging ik haar ophalen. Op een vrijdag de 13e, een zwarte kat. Ze had geen staart meer en ze zat al heel lang in het asiel. En toen ik haar op kwam halen hoefden we ons niet eens moeite te doen om haar te vinden of mee te krijgen – ze kwam onmiddellijk naar me toe toen ze mijn stem hoorde en stapte zonder aarzelen in de reismand die ik mee had. (Dat was overigens de enige keer dat ze vrijwillig in dat mandje ging!)

Ze ging mee naar huis en dezelfde avond lag ze al tegen me aan te slapen op de bank. Ze gedroeg zich vanaf het allereerste moment dat ze bij mij thuis was alsof ze er altijd had gewoond. Uiteindelijk woonde ze zeven jaar bij mij.

Nyx was vaak ziek. Ik deed in die tijd nog wat met Foursquare (kent iemand dat nog?) en ik was ‘mayor’ bij de dierenarts. Maar die periode van drie jaar geleden was het anders. Want toen hielp het niet meer, naar de dierenarts gaan.

Op een morgen sprong ze, zoals altijd, naast me op bed en ik zag onmiddellijk dat alles niet goed was. Nog geen twee uur later sliep ze in op mijn schoot, in een mooie, zonnige kamer in de praktijk van de dierenarts waar ze in behandeling was.

Vandaag is het precies drie jaar geleden dat ik het urntje met haar as ging ophalen bij het dierencrematorium. Ja, ik dacht eerder ook altijd dat het flauwekul was. Je dier laten cremeren. De urn ophalen en de as verstrooien of, de goden verhoede, de urn op een speciaal plekje in je woonkamer zetten. Maar precies dat laatste deed ik dus. Een speciaal plaatsje in mijn woonkamer, waar ook een foto van haar staat, en waar drie gedroogde roosjes liggen van het boeket dat op tafel stond toen ik haar liet inslapen.

Intussen woont er alweer bijna drie jaar een nieuw beestje bij me. Mijn knappe, superlieve kater Daley. Maar ik mis Nyxje nog steeds. Dat gaat denk ik gewoon nooit meer helemaal over.

P.S. Tijdens dat ik dit stukje typte kwam Daley bij me knuffelen. Veel intenser dan hij ooit heeft gedaan.Katten snappen mensen, hoor. Echt wel.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Lief dagboek, Persoonlijk, Random writings en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Nyx

  1. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ik heb niets met beesten. Zeker geen huisdieren.
    Honden stinken verschrikkelijk en onze kat piste in het verleden vaak op mijn plek van de bank.

    • Jackles zegt:

      Grappig is, dat honden helemaal niet verschrikkelijk stinken (behalve als ze te vaak in bad worden gestopt) & een kat die op jouw plek op de bank pist, probeert de baas te worden in huis – hij merkte vast aan je dat je hem niet moest. Ik heb met alletwee mijn katten nooit gedoe gehad. Altijd netjes op de bak, altijd superlief. Maar begin inderdaad niet aan beesten als je ze niet leuk vindt; dat hebben ze onmiddellijk door & dan kunnen ze je het leven behoorlijk zuur maken.

  2. beaunino zegt:

    Zeker weten hoor. Ik heb al sinds mijn zesde katten dus genoeg meegemaakt op dat vlak. De ene kat komt wat dichterbij je dan de andere, maar ze hebben dat vermogen allemaal.

Geef een reactie

