Eigen

Bij de dingetjes die mensen op hun sociale media posten voor het nieuwe jaar, trof ik tussen de beste wensen en enkele goede voornemens ook de volgende kreet een aantal malen aan: “Aan iedereen die mij niet mag… in 2017 gaat er niets veranderen!” Op het eerste gezicht is dit best grappig (even afhankelijk van je gevoel voor humor).

Earth as seen by HubbleOp het tweede gezicht, dat wil in mijn geval zeggen, de tweede keer dat ik die kreet op mijn tijdlijn tegen kwam, deze keer met een zich bescheurende smiley erbij, dacht ik: waarom zou je tegen de mensen die je toch niet mogen zeggen dat er niets verandert? Waarom zou je eigenlijk überhaupt aandacht geven aan mensen die je niet mogen?

Of misschien moet ik nog wel een andere vraag stellen: waarom is het belangrijk aan de mensen die jou wél mogen (want daar bestaat de groep mensen die jouw tijdlijn lezen over het algemeen uit) te laten weten dat je de mensen die jou niet mogen vertelt dat je niet gaat veranderen?

“Ik vaar mijn eigen koers, en daar ben ik trots op. Ik trek me niets aan van mijn omgeving, ik ben mezelf en ik ga niet veranderen, helemaal niet voor mensen die mij toch niet mogen. Hier, vrienden en kennissen, jullie mogen het weten, sterker, jullie moeten het weten, let even op, ik zet het in vetgedrukte woorden op mijn Facebook, met een dikke smiley erbij die uitdrukt dat ik alles en iedereen in zijn gezicht uitlach want wat ben ik toch eigen!”

Zou het dat zijn? Dat mensen heel erg hard tegen hun omgeving willen roepen dat ze waanzinnig authentiek zijn? Maar, lieve mensen, als je authentiek bent, dan hoef je dat helemaal niet van de daken te schreeuwen. Je hoeft het alleen maar te zijn. Dan vinden mensen dat sowieso wel.

In plaats van gewoon maar kreten van iemand (die je helemaal niet kent) te reproduceren op de social media-site van je keuze, kun je ook in je dagelijkse doen en laten jezelf zijn. Dat is volgens mij trouwens sowieso veel belangrijker. Woorden zijn maar woorden. In de dingen die je in het echte leven doet en zegt, laat je echt zien hoe eigen je bent. En daarnaast besteed je dan ook gewoon lekker geen aandacht aan de mensen die jou niet mogen. Want die mogen je toch niet. Of je nou van gedrag verandert of niet.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Filosofie, Inspiratie, Persoonlijk, Random writings, Schrijfsels, Social media en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Eigen

  1. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Vandaar dat ik geen fb meer heb.

  2. Marloes zegt:

    ik heb hem niet gezien, maar ik vind t wel raar, want waarom zouden mensen die mij niet mogen mij in godsnaam volgen?..dat klopt toch niet?

  3. ria zegt:

    wat iemand van me denkt of zegt daar zit ik biet mee. Ik ben wie ik ben en met mezelf best tevree:-)

Geef een reactie

