Levensdoel

Bijna dood 1Tijdens een gesprek in een café spraken we over leven en dood, zoals we wel vaker doen, niet op een morbide manier maar meer filosofisch – dus niet dat je denkt dat mijn vrienden en ik altijd bezig zijn met elkaars overlijden en het einde van de wereld. Misschien daarover later meer. Of niet.

Het ging op een gegeven moment over of je op bezoek zou gaan bij iemand waarvan je weet dat die binnenkort komt te overlijden. Of je dat ‘durft’. Wat daarvoor nodig is.

Iemand zei dat hij dat niet kon, bij iemand op bezoek gaan waarvan je weet dat die binnenkort dood gaat. Iemand anders zei dat je juist aan iemands sterfbed het dichtst in de buurt van de zin van het leven komt.

Blijkbaar kan ik het wel, op bezoek gaan bij iemand die terminaal ziek is. De vriend waarbij ik op bezoek ging wist dat het einde eraan kwam, hij had zelfs al geregeld hoe het ingeluid zou worden. Definitiever ‘binnenkort doodgaan’ kan denk ik niet.

Naar aanleiding van het gesprek in het café ging ik terug naar de laatste gesprekken die ik met Vriend voerde. We spraken over de dood. Maar we spraken ook over het leven, over voetbal, eten, wijn.

Kwamen we toen dicht bij de Zin Van Het Leven? Ik weet het niet. Ik vraag me af op welke manier je in de buurt van de zin van het leven komt als je praat over sterven. Of je moet sterven zien als de zin van het leven.

De zin van het leven, dat zijn denk ik alle andere dingen. Al die dingen die niet met sterven te maken hebben, maar echt met leven. Genieten. Voelen. Horen. Zien. Beleven. En, ja hoor, zoiets als voetbal. Leven en leren. De wereld een beetje mooier, een beetje beter achterlaten dan toen je erin kwam. Sommige mensen een beetje wijzer maken.

Of meer en beter kunnen liefhebben. Dat leven, dat je op een gegeven ogenblik verlaat, liefhebben. Met alles wat erin zit. Met alles wat je eruit kunt halen. Met al je zintuigen. Met alles wat je hebt.

Als je dicht bij de zin van het leven komt tijdens gesprekken aan iemands sterfbed, dan denk ik dat het komt doordat je het hebt over liefhebben. Maar dat zou niet pas ter sprake moeten komen als iemand dood gaat. Liefhebben moet elke dag. Elke dag dat je leeft.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Filosofie, Inspiratie, Persoonlijk, Schrijfsels en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Levensdoel

  1. Mrs. T. zegt:

    Het zijn in ieder geval heel mooie momenten denk ik.

Geef een reactie

