Kans

puking heartsWat vooral zeer deed was dat hij zei dat hij “eindelijk een kans maakte”. Alsof ik hem in de afgelopen tien jaar geen kans heb gegeven. Alsof ik nooit tegen hem had gezegd dat hij de enige was met wie ik overwoog iets te hebben wat op een ‘relatie’ leek. Alsof hij nooit tegen mij had gezegd: “Als er één vrouw is waarmee ik iets zou willen, dan ben jij het.”

Ik zei destijds onmiddellijk: wel, dit is je kans. Die ene keer in mijn leven dat ik dacht dat ik, nou ja, om zijn eigen woorden te gebruiken “eindelijk een kans maakte”. Ik dacht, hell, wat een spannend moment. Maar ik was bereid die sprong te wagen.

En hij sloeg mijn hart aan stukken. Nee, zei hij. Want ik was te oud. Hij wilde misschien nog wel kinderen, en ik naderde toch al de veertig. Dus was ik geen geschikte partij voor hem.

Dat hij toen ook al “eindelijk een kans maakte” was blijkbaar aan hem voorbijgegaan toen hij me vertelde waarom hij een afspraak met mij afzegde dit weekend. Hij had een andere afspraak die belangrijker was. Ik zei, een beetje vals: “O, goed om te weten dat sommige vrienden belangrijker zijn dan andere.” Nog niet wetend dat hij bedoelde dat hij een afspraakje had met zijn kersverse vriendin. Als in, meisje waarvoor hij kookt. Meisje waar hij bij wil slapen.

We zijn zo’n tien jaar verder en hij presteert het mijn hart nog eens te vertrappen. Omdat ik me alles herinner wat we ooit tegen elkaar hebben gezegd, en alles wat hij heeft gebruikt om me weg te duwen, en alle kansen die ik hem daarna weer gaf. Omdat ik nog altijd waanzinnig naïef ben als het om relaties gaat, en waarom die wel of niet beginnen.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Lief dagboek, Persoonlijk en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

