Naïviteit

Earth as seen by HubbleHet einde is nabij! Binnenkort is er een racistische isolationist aan de macht in de Verenigde Staten, Europa gaat uit elkaar vallen na de Brexit, godsdienstwaanzinnige moordenaars kunnen niet tegen worden gehouden, lokale engerds komen hier aan de macht en uiteindelijk begraaft meneer Putin ons allemaal met alles wat hij aan nucleair materiaal in huis heeft. En o: er is geen redden aan. Jammer mensen.

Dat is wat ik veel hoor en lees. In kranten. Op sociale media. Je zou je bed niet meer uit komen van angst. En alvast zorgen voor een stapel kalmeringsmiddelen die zijn weerga niet kent, zodat je jezelf kunt verdoven en uiteindelijk om kunt brengen als het allemaal te veel wordt.

Blijkbaar is het laten horen van een positief geluid niet in de mode. En/of het verkoopt geen kranten. En/of het genereert geen ‘clicks’ en dus geen advertentie-inkomsten. Is ook zo hoor – angst verkoopt nu eenmaal beter dan utopie. Maar ik denk dat het daar juist mis gaat in onze samenleving.

Het is alweer een tijd geleden, maar ik werd ooit uitgemaakt voor ‘naïef’ omdat ik ergens vooral de positieve kanten van wilde zien. “Optimisten zijn naïef, pessimisten zijn realistisch,” zei diegene toen ik om uitleg vroeg. Toen ik pasgeleden met de auto een parkeergelegenheid in mijn woonplaats binnen reed zag ik groot op een muur gekalkt staan: “Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist.” Een kreet van Theo Maassen. Geen graffiti, maar een muurschildering die de gemeente heeft betaald.

Ik ben het daar gewoon niet mee eens. Ik zie echt wel wat er gebeurt in de wereld en het is niet zo dat ik alle gebeurtenissen uitleg als positief. Maar ik blijf een optimist. Ik weiger me bang te laten maken door terroristen, en ik weiger ook me bang te laten maken door verschillende media en mensen die hun persoonlijke mening vanwege social media tegenwoordig kunnen verkopen als algemeen geldende opinie. Wat heeft het voor zin om elke morgen op te staan als we uiteindelijk toch allemaal gedoemd zijn?

Ik kan niet meewerken aan het zaaien van angst en haat. Hopelijk jij ook niet.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Filosofie, Inspiratie, Media, Nieuws, Persoonlijk, Politiek, Social media en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Naïviteit

  1. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ik kan enkel voor mijzelf spreken in deze kwestie.
    Als ik stop met oordelen en veroordelen, ben ik geen voedingsbodem van angst en haat.

  2. Plato zegt:

    Hulk heeft gelijk, we moeten niet kijken naar dingen die we niet kunnen veranderen. We moeten onze invloed, hoe klein ook, aanwenden en daarbij beginnen met onszelf. Oud spreekwoord, nog steeds geldige wijsheid.
    Eigenlijk is de mens een bijzonder wezen. Er is veel om je druk over te maken. Dat was in het oude Rome zo, in de Middeleeuwen, tijdens de Franse revolutie, de koude oorlog en… NU.
    Het is allemaal echt niet beroerder dan het ooit was maar leuk is het ook niet. Maar kijk nu eens wat mensen in de dagelijkse gang doen? Ze staan er even bij stil, schudden hun hoofd en… gaan gewoon hun gang en leven hu eigen leven zo prettig mogelijk. Dat is toch knap? En natuurlijk valt het allemaal mee: Europa valt niet uit elkaar. GB blijft een fijn land, Poetin schreeuwt voor de bühne van zijn eigen volk en Trump wordt straks door zijn eigen mensen verslagen.
    En jij, Jackles, gaat de komende tijd vast mooie stukjes schrijven. En ik hoop dat je het leven op een fijne manier kan leven, ondanks al die rotzooi die ergens aan de horizon de boel loopt te verzieken.

Geef een reactie

