Leasebakje

“Ik heb zelf van jongs af aan het gevoel gehad: ik wil meer dan het geijkte pad. Ik heb nooit gedacht: later woon ik in een rijtjeshuis met twee kinderen, een man en een hond, en heb ik ergens een baantje in Nederland waar ik elke dag met mijn leasebakje naartoe rijd en de uren aftel voordat ik naar huis mag.” Aldus Anita Elberse in het Volkskrant Magazine van afgelopen 25 juni.

Ik vond mevrouw Elberse, die aan Harvard aan studenten vertelt hoe het komt dat sommige mensen beroemd zijn, het hele interview lang een interessant iemand. Tot die uitspraak.

Testje
Nou ja, het begon eigenlijk al met dat ze bij De Wereld Draait Door had gezeten, waar ze de ruimte niet kreeg om haar verhaal te doen, en waar ze erin werd geluisd iets anders te vertellen dan ze eigenlijk wilde, en dat ze dat bezoekje aan DWDD had gezien als ‘een testje’. Dat ze daar alleen had gezeten om te kijken hoe zo’n showtje in een klein en miezerig landje werkt, zodat ze straks bij een glanzende superproductie in de Verenigde Staten niet op haar bek zou gaan. Afijn, ze zei niet ‘klein en miezerig landje’. Maar voor mijn gevoel wel.

Helemaal toen ik las dat ze nooit had gedacht aan het leven wat ze hierboven beschrijft. Want wie ben jij wel niet, wie je ook bent, om zo af te geven op een levensstijl die heel veel andere mensen wel aanspreekt? En een levensstijl waar heel veel andere mensen niet aan kunnen ontsnappen, al hadden ze het graag? En, nog veel dramatischer, een levensstijl die voor heel veel mensen onbereikbaar is?

Minder
‘Mijn leasebakje’? Besef je wel, grote mevrouw van Harvard, dat de meeste mensen helemaal geen leasebakje hebben? Dat er mensen zijn die, wat ze ook doen, aan de onderkant van de samenleving plakken? En dat, grote mevrouw van Harvard, zijn ook mensen met andere wensen, mensen die zich een mooier leven hadden voorgesteld, mensen die meer hadden gewild dan ze nu hebben.

Die mensen zijn niet minder dan jij, grote mevrouw van Harvard. Die mensen hebben andere kaarten gekregen dan jij. En ze zijn misschien niet ‘gewoon heel slim’, zoals je jezelf zo mooi beschrijft. Maar ze zijn in geen geval minder.

Dedain
Je hebt een hekel aan verliezen, zeg je, grote mevrouw van Harvard, in dat interview. Je kunt je niet voorstellen dat je moeder na 400 gespeelde en 395 verloren partijtjes Wordfeud nog met je wil spelen, want zelf zou je allang zijn opgehouden. Maar het gaat niet alleen om winnen, grote mevrouw van Harvard. Het gaat vooral om de aansluiting met andere mensen.

Misschien is het eens mooi om je niet te verdiepen in waarom Beyoncé zo’n grote ster is geworden, maar voor de afwisseling je geweldige slimheid in te zetten om na te gaan waarom zo veel mensen er niet eens aan toe komen om het leven te leiden dat jij met zoveel dedain afwijst. Daar is de mensheid wellicht veel meer mee geholpen.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Bericht, Inspiratie, Media, Persoonlijk, Schrijfsels en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Leasebakje

  1. Mack zegt:

    Professor business adm. Nee, als ik dan zou willen ontsnappen aan mijn miezerabele leventje, had ik wel iets groots uitgezocht.

  2. Plato zegt:

    Ik heb de uitzending niet gezien maar ik krijg niet bepaald een positief beeld van mevrouw Elberse. Als ik het zelf niet gezlen heb moet ik mij geen oordeel aanmeten. Wel ben ik het met je eens dat het in het leven eerder gaat om communicatie, invoelendheid en aansluiting dan om maatschappelijk succes (wat je vaak ook alleen maar bereikt omdat je op de wereld bent gezet met bepaalde talenten die anderen helaas moeten missen).
    Zo’n prof. zou toch in staat moeten zijn even uit haar comfortabele gedachtenwereld te stappen zodat ze kan zien wat er verder in de wereld aan de hand is.

Geef een reactie

