Meepraten

voetbal-veld-1Er is weer een Europees kampioenschap voetbal en op een enkele wedstrijd na (ik was naar een concert) heb ik alle wedstrijden tot nu toe gezien. Ja, ook nu Oranje niet meedoet. Wat me jammer genoeg opviel: vrouwen mogen wel kijken, maar moeten er niet over willen praten.

Op Twitter maak ik tijdens wedstrijden wel eens een opmerking over de wedstrijd of de spelers. Zoals zovelen. Van de week zei ik iets over dat het spel onaantrekkelijk was. Nou ja; dat het spel niet om aan te zien was. Een reactie die ik kreeg: “Als er nou lekkere wijven twitterden over deze wedstrijd, dan had ik er nog wat aan.”

Van het weekend maakte ik een opmerking over een speler die al een paar maal de Gouden Bal voor beste speler van de wereld heeft gewonnen. Een korte bloemlezing van wat zijn fans tegen mij dachten te moeten zeggen:
“Je bent lelijk!”
“Ga naar de keuken!”
“Je profielfoto is angstaanjagend!”
“Uitloggen en kop houden!”

Dat ik vooral werd aangevallen op uiterlijke kenmerken is extra verdrietig. Blijkbaar is dat nog steeds het eerste (als niet het enige) waar je als vrouw op beoordeeld wordt. Zeg gewoon iets over wat ik heb gezegd. Zeg: “Jij snapt niks van de hoge druk waaronder die gast staat!” Of: “Alsof jij die bal er wel in schiet!” Want nee, ik kan niet eens beginnen te vermoeden hoeveel druk die jongen moet voelen en ja hoor, zelfs als ik schiet op een leeg doel kan ik makkelijk naast schieten (dan is op de paal nog een hele prestatie).

Vrouwen mogen in deze mannensport nog steeds niets zeggen. Bij Studio France op NPO1 zaten van de week twee dames die best wel iets weten van het spelletje, maar op de sociale media zag ik alleen maar commentaren over dat ze hun borst meer naar voren moesten doen, en dat ze stil moesten zijn en gewoon mooi moesten gaan zitten wezen.

Een Twitteraar vroeg tijdens één van de eerste wedstrijden van dit toernooi: “Worden jullie ook zo moe van al die vrouwen die zich ineens ook met het spelletje moeten bemoeien?” Tja. Ik word vooral moe van mannen die denken dat zij als enigen spreekrecht hebben over een kwestie. Welke kwestie dan ook.

Wakker worden jongens; vrouwen weten tegenwoordig ook wat buitenspel is. En nog veel meer ook.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Social media, Sport en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Meepraten

  1. ria zegt:

    Prachtig vooral de laatste zin😀
    Groetje, Ria

  2. Mack zegt:

    Ik weet ook niet alles van voetbal. Ik zie echt niet wat voor systeem er gespeeld wordt. 4-4-2, 5,3,2 of 4 3 3. Verder weet ik niet wat met de punt naar voren betekent. Ik denk eerlijk gezegd dat ze zelf ook maar wat doen. die voetballers. Verder vind ik je bepaald niet lelijk. Soms roepen ze ook maar wat, die zielo’s. Maar van Messi moet je afblijven natuurlijk.😉

Geef een reactie

