Slow down

snel-langzaamVan de week huppelde ik blij als een kind naar huis. Met mijn nieuwe gadget in mijn tas; de nieuwste smartphone van een bekend merk . Toen ik vanmorgen door de stad naar kantoor liep, keek ik eens naar de reclameborden die ik zo tegen kwam, en zag dat mij ook alweer vier andere mobiele telefoons en tablets werden aangeprezen. En één van die tablets bleef toch even bij me hangen. Zou ik niet toch straks nog even gaan kijken…?

Wandelend en filosoferend concludeerde ik dat wij over het algemeen maar twee dingen nastreven hier in het ‘Westen’ van de wereld. Gadgets en prestaties. Je moet het mooiste, nieuwste hebben. En je moet kunnen laten zien wat je hebt bereikt, het liefst de beste zijn. Eigenlijk is het hebben van de juiste gadget al een prestatie. Al gadgets verzamelend en apps downloadend rennen we naar de volgende prestatie.

Ja, ik weet het, ik generaliseer. En lang niet iedereen doet wat ik hierboven opschreef. Weet ik ook wel. Maar zo’n beetje iedereen heeft een smartphone, zo’n beetje iedereen heeft apps, zo’n beetje iedereen heeft een tablet. Ja toch? En ondertussen hebben we ook zo’n beetje allemaal een ongezouten mening, die we zo’n beetje allemaal ventileren via (a-)sociale media.

Maar maken we nog wel contact? Met elkaar? Met onze omgeving? …met onszelf?

Half Nederland kotste Douwe Bob uit nadat hij de top 10 niet wist te halen in de finale van het Eurovisie Songfestival , twee weken geleden. Helemaal nadat Max Verstappen een dag later op het Circuit de Catalunya als eerste finishte in de Formule 1. Het Songfestival ging over esthetiek en emotie, autoracen gaat over techniek en tactiek. Maar de ene wonnen we niet, de andere wel en daarom was de andere beter en belangrijker. Daarom was Max een beter mens dan Douwe Bob. Daar, dát is wat we bedoelen met een prestatie, daar kan Douwe ‘laten we hem maar vlug vergeten’ Bob nog eens een voorbeeld aan nemen!

Volgens mij is het voor iedereen goed om toch eens iets te doen met de boodschap van Douwe Bobs liedje: Slow down. In plaats van steeds maar nieuwe gadgets aan te schaffen en te blijven presteren op de toppen van je kunnen. Te scheuren en eerste te worden. Altijd na te streven het beste te hebben en de beste te zijn. Want op een dag moet je het wel rustig aan doen. Dan is het genoeg. Op een dag kun je niet anders. En die dag kun je beter zelf kiezen, dan dat ie je overkomt.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Filosofie, Inspiratie, Media, Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Slow down

  1. Dat zeg je mooi ‘op een dag moet je wel rustig aan doen’ Er zijn nog een heleboel mooie zielen, en ook ik wil niet generaliseren, die nog steeds slapen en zich er niet bewust van zijn of ze van voren of van achteren leven… Oke, Ja! Ik zie steeds meer mensen wakker worden en daar word ik blij van🙂 en laten we eerlijk zijn, ook ik werd wakker toen ik eigenlijk niet meer kon🙂 Dus? Er is nog hoop 😙

  2. Mack zegt:

    Tegen dovenmans oren hoor, dit. Maar ik ben het er wel mee eens. Douwe Bob heeft het prima gedaan, Max Verstappen meer dan uitstekend. Ik wil niet spreken van een beter mens, maar jij denkt dat als Max 7e was geworden en Douwe 1e, dat Douwe dan een beter mens was geweest?

  3. Plato zegt:

    Goh, ik kom er na het lezen van dit stukje achter dat ik altijd al slow down geleefd heb. Waarom weet ik dat nu pas?

  4. Marloes zegt:

    Ik laat me steeds weer verleiden (voornamelijk door haar van Puur) om toch vooral mee te gaan met de nieuwste apps, gadgets, etc etc..Het vreet tijd en energie die ik toch al niet heb en waardoor ik me constant voel als opgejaagd wild.. Mijn leven is gewoon saai maar ik voel me verplicht alles een beetje op te leuken…Ik lijk wel gek

Geef een reactie

