Maak het en… laat het zien

“Ik weet wel hoe ik een hitje moet schrijven,” zei een artiest die ik best goed vind een tijdje geleden in een interview. “Maar ik doe het niet. Want een hit hebben interesseert me niks.” Hij vindt zichzelf namelijk nogal origineel en apart. Toch ben ik wel benieuwd naar zijn skills om een hitje te schrijven. Kan hij het ook echt?

typewriterIn het boek Originals van Adam Grant las ik iets over zelfoverschatting. Veel mensen blijken, wanneer ze iets hebben gecreëerd, het gevoel te hebben dat het veel beter is dan het daadwerkelijk door anderen wordt gevonden. Zo schreef Beethoven een heel stel symfonieën waarvan hij dacht dat het hoogvliegers zouden worden, maar die niets deden. Toen niet, en nee, nu ook niet.

Kans op een gekrenkt ego
Soms lees ik fictie terug die ik zelf heb geschreven en denk dan, wauw. Het kan niet dat andere mensen dit niet goed vinden! Feit is echter dat ik het niet aan anderen heb laten lezen, en dat ik dus helemaal niet kan weten wat anderen ervan vinden. Voor hetzelfde geld lijd ook ik aan zelfoverschatting.

Laat het dan aan anderen lezen, hoor ik je zeggen. Dan weet je of ze het wat vinden. Klopt. Maar diezelfde anderen vinden het dan misschien wel helemaal niks. En denken dat je iets geweldigs hebt gecreëerd, is vaak net iets aantrekkelijker dan een gekrenkt ego. Dus blijven mijn schrijfsels in de kast. (Of op de harde schijf van mijn laptop.)

Veilig verscholen achter je potentieel
Zo ook, schat ik in, de ‘hitjes’ van eerdergenoemde artiest. Hij kan denken dat hij wel een hit kan schrijven, maar zo lang hij het niet doet, heeft hij niks. En hij kan beweren dat hij die hit dan maar niet schrijft omdat hij zo origineel is, maar kan het niet ook gewoon zijn dat hij, stiekem, bang is dat andere mensen zijn muziekje helemaal geen hit vinden, en dat zijn plaatje flopt?

Zo lang je dingen blijft doen die weliswaar origineel zijn, maar ook geen groot, of zelfs helemaal geen publiek bereiken, is er ook niemand die je af kan branden. Hoe origineel je ook claimt te zijn, je echte potentieel niet wereldkundig maken behoedt je ook van op je neus vallen. Het is lekker veilig. En uiteindelijk verschuil je je dan alleen maar achter je potentieel.

Schrijf die hit!
Ik ben ermee begonnen dingen die ik schrijf wereldkundig te maken. Nee, ik heb geen groot publiek. Misschien gebeurt dat nog. Of het gebeurt niet. Om het even eigenlijk. Ik heb in ieder geval de moed gehad om ervoor te zorgen dat andere mensen kunnen lezen wat ik heb gemaakt.

Zeg niet dat je een hit kunt schrijven, om meteen daarna te zeggen dat je dat toch niet gaat doen omdat je daar geen behoefte aan hebt. Zeg dan niks. Of schrijf die hit maar eens. Laat maar eens zien wat je hebt. En als het dan toch geen hit wordt, dan heb je in ieder geval gecreëerd. Misschien is dat wel het belangrijkste wat je in je leven kunt doen: creëren.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Filosofie, Inspiratie, Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Maak het en… laat het zien

  1. Mack zegt:

    Oei. Ik roep altijd dat ik ook wel briljante tv reclames zou kunnen verzinnen. Als ik de hele dag de tijd kreeg en ze me er voor betaalden.

  2. Marloes zegt:

    ik heb juist het tegenovergestelde..ik vind alles wat ik doe bagger..🙂

  3. Plato zegt:

    Dat van die zelfoverschatting is volgens mij juist. Ik heb het ook wel eens. Dan denk: goh, da’s toh wel een mooi, warm verhaal. Mijn remedie: paar maandjes laten liggen in de virtuele kast en daarna nog eens lezen. Ik begin dan meestal fanatiek te schrappen, dus zo geweldig was het dan ook weer niet. Uitstellen leidt tot bescheidenheid.
    Andersom redeneren lijkt me niet goed. Marloes schrijft zeker geen bagger. Ik denk dat we allemaal ergens in dat gebied er tussen in zweven en dat het geschrevene een reflectie is van hoe we in elkaar zitten. Laten we aardig voor onszelf zijn: we zijn minder goed dan we denken maar beter dan we vrezen.

Geef een reactie

