Achter het stuur

smartphone verkeerTegenwoordig hebben we voor van alles en nog wat een app. Zo zijn er bijvoorbeeld apps om het gebruik van je mobiele telefoon in te perken. Zodat je niet de hele tijd zit te spieken of de wereld nog bestaat (of eigenlijk: of je nog bestaat voor de wereld) als je met iemand in een restaurant zit. En je niet in de verleiding komt toch heel even je Facebook te checken achter het stuur van je auto, terwijl je 130 kilometer per uur rijdt.

Je zou zeggen dat het helemaal niet zo moeilijk is om je Facebook of WhatsApp niet te checken als je 130 kilometer per uur rijdt. Als je bij die snelheid je ogen één seconde van de weg haalt, ben je ruim 40 meter verder als je weer terug kijkt. Als ze dan ineens stil staan voor je, heb je nog een remweg te gaan van 120 meter. En toch zitten mensen met grote regelmaat op hun mobiel te kijken terwijl ze hun rijdende auto besturen.

Iedereen doet het
Eerder deze week nog hoorde ik volwassen mannen, van mijn eigen leeftijd, met in alle ernst zeggen dat ze de verleiding echt niet kunnen weerstaan als ze fluitje van hun WhatsApp horen als ze achter het stuur zitten. “Ik doe het zelf ook hoor,” zei één van hen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je jezelf en je medeweggebruikers in acuut levensgevaar brengt.

Telefoon uit?
Waarom zetten we niet gewoon onze mobiele telefoon stil, of zelfs uit, zodat we hem niet gebruiken? Blijkbaar kunnen we het niet. Blijkbaar hebben we de discipline niet om zelfs maar heel even de buitenwereld de buitenwereld te laten zijn en ons te concentreren op waar we op dit moment mee bezig zijn. Zoals autorijden.

“Installeer de app!”
Als je niet meer wilt WhatsAppen of Facebooken tijdens het autorijden, dan installeer je een app. Ja, er zijn apps die ervoor zorgen dat je je telefoon tijdens het rijden met rust laat. Om te zorgen dat je ook met deze app helemaal meedoet, kun je ook nog punten verdienen voor het niet gebruiken van je mobiele toestel. Je zou bijna voor de grap kilometers gaan maken met de app aan, zodat je weliswaar het milieu vervuilt, maar wel puntjes verdient voor het niet gebruiken van je mobiel.

Bevrijdend
Laatst was ik mijn mobiele telefoon vergeten toen ik een redelijk eind van huis een concert ging bezoeken. Ik was al een eindje onderweg toen ik erachter kwam en mijn eerste impuls was om te draaien en terug te rijden naar huis om hem te halen. Maar ik bedacht me vrijwel onmiddellijk. Het werd één van de meest bevrijdende avonden van het jaar. Ik was niet bereikbaar, ging niet zitten Twitteren of Facebooken over hoe cool ik wel niet was dat ik bij dat concert was en maakte geen foto’s of filmpjes. Met als gevolg dat ik volledig, 100%, helemaal, absoluut bij het concert was. Bij het moment. Bij mezelf. Alles wat ik zag, hoorde en voelde was alleen maar van mij.

P.S. Kijk anders ook even hier naar. Of anders naar dit.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Media, Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Achter het stuur

  1. Marloes zegt:

    ik heb ooit de verleiding niet kunnen weerstaan om een foto te maken tijdens het rijden…doe ik nooit, maar dan ook echt nooit meer. Voor ik het wist zat ik bijna op de andere weghelft.

    • Jackles zegt:

      Ja hè? Ik heb ook ooit een foto gemaakt tijdens het rijden. Levensgevaarlijk. Het geluid van dat ding gaat uit & hij ligt meestal in mijn tas op de achterbank als ik rij.

  2. Mack zegt:

    Dat zegt de politie nu ook altijd, over die remweg. Maar hoe kunnen diegenen voor je ineens stil staan? Hebben die geen remweg of zo? Je hoort het al, ik zit dagelijks op mijn mobiel in de auto. Vooral als het weer eens vastloopt op de weg. Als ik stevig door kan rijden, heb ik beide handen aan het stuur en mijn blik op de weg.

  3. Plato zegt:

    Misschien mag ik hier wel helemaal niet reageren. Ik heb namelijk helemaal geen mobiele telefoon of iets wat er op lijkt. Zelf gekozen anonimiteit. Ik ging ooit met de VUT en toen hoefde het niet meer. Nooit spijt van gehad. Nooit gemist. En mocht je nu denken: nou ja… die Plato, vreemde vent maar ach… ’t kan… bedenk er dan bij dat ik ook al geen auto heb. Ook zelf gekozen. Ook nooit gemist en dus ook nooit spijt van gehad. Voordelen: minder kosten, minder mensen die met met kultelefoontjes lastig vallen, heerlijk rustig in het OV mezelf laten rijden. En inderdaad… alle momenten zijn voor mijzelf.
    Mijn enige zonde is een laptop en een weblog. Hoor ik er toch nog een beetje bij.

Geef een reactie

