Prinsgezind

princeHet rare was dat ik de afgelopen dagen ineens heel veel bezig was met zijn muziek, na een hele tijd waarin ik geen plaat van hem had aangezet. De laatste week voelde luisteren naar zijn muziek ineens urgent. Woensdag haalde ik nog het album Sign ‘O’ The Times naar beneden. En vervolgens al zijn albums maar. Als je één keer begint met luisteren naar Prince, dan is het einde zoek.

Gisteravond zat ik in de auto, op weg naar Antwerpen, voor een behoorlijk intiem concert van Jett Rebel. Hij speelt wel eens een nummertje van één van ‘de groten der aarde’. Zo heeft hij me al een plezier gedaan met een aantal obscure nummers van Elvis en met een zestal composities van de Beatles. Elke keer dat ik hem live zie, hoop ik stiekem dat hij, alleen gezeten aan de piano, de B-kant van 1999 van Prince zal spelen, How Come You Don’t Call Me Anymore.

Een bericht op de radio zorgde ervoor dat ik van schrik en emotie de auto stil moest zetten op de dichtstbijzijnde parkeerplaats. Terwijl de auto’s voorbijraasden op de E19 liet ik tot me doordringen wat er gebeurd was. Prince is dood.

Middenin zijn show kwam Jett Rebel in zijn eentje het podium op, hij ging achter de piano zitten en speelde drie nummers van Prince. Little Red Corvette, I Wanna Be Your Lover en, ja hoor, How Come You Don’t Call Me Anymore. In een donker hoekje van de zaal huilde ik dikke tranen.

De dag erna, en ik zit aan mijn laptop. Doe de afwas. Loop even naar buiten. Maar laat de radio even uit. Alles gaat gewoon verder. Zoals toen ook met Michael Jackson. En met David Bowie. En Freddie Mercury. Wat een superband hebben ze zeg, daar aan de andere kant.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Muziek, Nieuws, Persoonlijk en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Prinsgezind

  1. Mrs. T. zegt:

    Henny Vrienten schreef een liedje: het bandje in de wolken. Volgens mij verwachtte hij niet dat er zo snel zulke iconen bij zouden komen.

    Als mijn adem op is, het gedaan is met mijn leven
    Reis ik naar de hemel toe om een concert te geven
    Want ik was nog lang niet klaar, mijn bas niet uitgeklonken
    Ik klop aan en meld me daar, bij het bandje in de wolken

    De zilv’ren noten van Chet Baker, hoor je al van verre
    Met Charlie Parker en Miles Davis staat ie tussen de sterren
    Monk en Coltrane zijn in trance en nauw’lijks nog te volgen
    Michael Jackson kreunt en danst bij dat bandje in de wolken

    Jacques Brel zingt een ballade over ’t vlakke land van Breughel
    Liberace zweeft naar binnen op een witte vleugel
    Dietrich maakt zich op om Lili Marlene te vertolken
    Haar publiek een eng’lenschaar en het bandje in de wolken

    Samen zingen John en George “Things we said today”
    Een koor met Amy, Janis, Whitney en Billie Holiday
    Jimi Hendrix is in vorm en laat zijn Fender vonken
    Op drums Keith Moon, het swingt enorm bij dat bandje in de wolken

    Zangers zijn er wel genoeg Jim Morrison, Bob Marley
    Sinatra, Otis, Marvin Gaye, Elvis, Buddy Holly
    Ze vechten om de microfoon, de ellenbogen bonken
    De sterkste zanger wint gewoon, bij het bandje in de wolken

    Dan de wolk van Nederland, op piano speelt Rob Hoeke
    Andy Tielman op gitaar, Brood loopt zijn dope te zoeken
    Harry Muskee zingt de blues, want Hazes is nog dronken
    En ik speel bas voor eeuwig bij dat bandje in de wolken

  2. Mack zegt:

    Het mooiste logje over Prince wat ik tot nu toe las.

Geef een reactie

