XXVI. Herstel

vintage piano_sDe chirurg die tegenover Milo zat legde uit dat er vergroeiingen waren aan zijn rechterhand waar zelfs hij, de beste in zijn vakgebied, niet veel aan kon doen. Het hoogst haalbare was meer beweging in zijn wijsvinger en pink, en minder pijn. Maar wat Milo gehoopt had, dat hij weer piano zou kunnen spelen zoals eerder, dat was niet mogelijk. “Het spijt me.”
Milo beet op zijn lip om zijn teleurstelling te verbergen. Uiteindelijk vroeg hij, zijn ogen gericht op het tapijt onder zijn schoenen: “En mijn andere hand?”
“Er is een goede kans dat we daar honderd procent herstel kunnen realiseren.”
Pas na even merkte Milo dat hij zachtjes knikte. “Oké,” fluisterde hij, zichzelf geruststellend. “Oké. Oké.”
“Gaat het?” vroeg Rick.
Milo bleef knikken, nu duidelijker. Uiteindelijk keek hij Rick aan. “Ja.” Nee. Maar iets was beter dan niets.
“Is je rechterhand eerder gebroken geweest?” vroeg de chirurg.
Milo keek op naar hem, haalde diep adem, knipperde met zijn ogen. Uiteindelijk: “Ja.”
Pas in de taxi terug naar hun hotel zei Rick: “Ik wist niet dat je je hand eerder had gebroken.”
Milo staarde zwijgend uit het raam maar zag niks. Na even boog hij met gesloten ogen zijn hoofd.
’s Avonds, in een behoorlijk chique restaurant in de buurt van het hotel, zei Milo uit het niets: “Toen mijn moeder dood was, wilde hij niet meer dat ik speelde. Mijn vader. Hij sloeg me als ik in de buurt van haar vleugel kwam. Op een middag zat ik toonladders te spelen. Omdat ik dacht dat hij er niet was. En toen sloeg hij ineens het deksel van de toetsen dicht.”
Rick zei niets.
“Hij zei dat ik van haar piano af moest blijven.” Milo deed zijn ogen dicht. “Ik brak vier vingers en alle middenhandsbeentjes van mijn rechterhand.”

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Milo Morris, Random writings, Schrijfsels en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

