Dat probeer ik, maar…

stevigEen goede vriendin van mij klaagde over stuurlui. Je weet wel, die stuurlui die iedereen kent, die beste stuurlui die altijd aan wal staan. Ik begreep wat ze bedoelde en zei welgemeend: “Weet je, het ene oor in, het andere oor uit.” Haar reactie was: “Dat probeer ik, maar…” Ik hoor twee dingen aan die zin die het moeilijk maken iets het ene oor in, en het andere oor uit te laten gaan. En dat ligt niet aan die stuurlui.

“Dat probeer ik”
Proberen is, sorry voor iedereen die altijd heel ernstig aan het proberen is allerlei dingen te doen, niet voldoende. Je doet iets, of je doet het niet. Je slaagt, of je faalt. Iets proberen houdt een voorbehoud in. Door iets te ‘proberen’ zeg je van tevoren al: “Afijn, het kan fout gaan.” Als je iets probeert, dan doe je het halfslachtig en hangt falen altijd in de lucht. Je gaat er al vanuit dat het niks wordt. Hou dus op met proberen, en doe het. 100%. Of doe het niet.

“Maar…”
‘Maar’ is een veelzijdig woord. Helaas hoor je het meestal als beperking. Als eerste woord na ‘ja’, of na het hierboven genoemde ‘ik probeer het’. ‘Ja, maar’ betekent vooral dat je voor je ziet wat er niet gaat slagen. Bovendien ben je bezig met de invloed van externe omstandigheden op wat je wilt. Het woord ‘maar’ is in deze context een voorbehoud, net zoals ‘proberen’. Het zegt: ‘het overkomt me, ik kan het niet helpen’. Natuurlijk gebeuren er dingen die buiten je macht liggen. Maar je ben zelf verantwoordelijk voor wat je daarmee doet.

Actie in plaats van reactie
Als je jezelf de volgende keer ‘maar’ hoort zeggen, verander dat dan eens in ‘want’. Daarmee haal je de verantwoordelijkheid voor wat er gebeurt, voor wat je doet en ook voor wat je voelt, ineens naar jezelf toe. En ga je van reactie naar actie.

Ga uit van wat je zelf kunt en wilt. Maak in ieder geval een keuze. En ‘probeer’ niet – dóé het. Sta voor wat je bent en wilt. Uiteindelijk word je minder snel uit het veld geslagen. En het kost tonnen minder energie.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Inspiratie, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

3 reacties op Dat probeer ik, maar…

  1. Mack zegt:

    Ik zal het proberen.

  2. ria zegt:

    Ik ga het niet proberen, dat doen hondjes ook.:-)

Geef een reactie

