Maandag

bowieVandaag was het een gewone maandag. De wekker ging. Ik knuffelde met mijn kater Daley, stond op, gaf Daley eten en liet hem even naar buiten, in de tuin. Ik treuzelde in de badkamer, want ik vind op tijd opstaan altijd moeilijk, maar vooral op de eerste dag na het weekend. Op de fiets ging ik naar mijn werk.

Gesprekken gingen vandaag over dat het regende, en later over dat het weer droog was, en hoe fijn dat was voor iedereen die op de fiets naar kantoor was gekomen (zoals ikzelf natuurlijk). Over dat het zo warm is deze winter. Over dat het waarschijnlijk afkoelt later deze week, en over dat het misschien wel lang koud zou blijven in de lente.

De lucht was donker, daarna wit, daarna grijs, een moment blauw en daarna weer vol met flarden dikke, grijze wolken. Het waaide een beetje, maar minder dan gisteren.

Mensen liepen voorbij, begroetten elkaar of negeerden elkaar. Verkeer stond stil bij verkeerslichten, en reed weer door, en stond weer stil. Er werden paraplu’s meegenomen, opgestoken, weer ingevouwen en, eenmaal binnen, te drogen gezet.

Er waren nog steeds verschillende brandhaarden op de wereld, en het was nog steeds ‘wij’ tegen ‘hen’. Er waren zeker tien serieuze overnamepartijen voor V&D. Een uitgehongerde stad in Syrië kreeg weer voedsel. Er was zoals gewoonlijk boosheid versus begrip, er was hoop en er was vrees, zoals altijd. De wereld was één en de wereld was verdeeld. De wereld was gewoon, zoals elke dag.

Behalve dat de wereld niet gewoon zo was als elke dag. Want David Bowie was ineens dood. En dat maakt alles, in ieder geval voor nu, even een beetje anders.

Vaarwel, Thin White Duke. Hopelijk is het rustig aan de andere kant. O ja… geef Freddie Mercury een dikke knuffel van mij.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Film, Media, Muziek, Nieuws, Persoonlijk, Schrijfsels. Bookmark de permalink .

2 reacties op Maandag

  1. Mack zegt:

    Changes, dat was het nummer waarvoor ik een cd van hem kocht toen ik 16 was.

  2. Mrs. T. zegt:

    De wereld is inderdaad even helemaal anders nu.😦

Geef een reactie

