Wel

Hope-2-570x3791Het woord ‘niet’ is een bijwoord. Een woord dat overblijft als je een zin gaat ontleden. Eigenlijk een woord dat nergens over gaat. Kort door de bocht: het woord ‘niet’ is onbelangrijk als je gaat formuleren wat je wilt. Toch gebruiken we ‘niet’ vaak. Heel vaak. Maar: wat wil je eigenlijk wel?

Toen ik een tijdje terug op Twitter de commentaren zat te lezen op geopolitieke kwesties, viel het me op dat de meeste mensen redeneren vanuit het principe dat ze iets ‘niet’ willen. Maar als het woord ‘niet’ nu overbodig is, een bijwoord, dan zou je het ook weg kunnen laten uit je zinnen. En stel je voor dat je dan je zin kreeg… Dan kreeg je dus toch niet wat je wilt.

Wat ik probeer te zeggen? Een voorbeeld. “Ik wil niet vallen” wordt, met het weglaten van bijwoorden, met het weglaten van woorden die onbelangrijk zijn, en dus met het weglaten van het in wezen onbelangrijke ‘niet’: “Ik wil vallen.” Oké. Vervolgens lazer je op je snuit. En zegt dan, zoals iedereen: “Ik krijg nooit wat ik wil.”

Maar je zegt helemaal niet wat je wilt! Je zegt alleen maar wat je niet wilt. In plaats daarvan kun je ook iets anders zeggen. Zou het bijvoorbeeld helpen om te zeggen wat je wel wilt? “Ik wil niet vallen” wordt dan “ik blijf overeind”. Gewoon, dat wat je wilt.

Ja ja, scepticus. “Dat werkt vast niet.” Oké dan, maar wat wil je dan wel dat werkt? Sta ergens positief tegenover in plaats van dat je je voorstelt dat het toch niet gaat lukken. Dingen die je niet wilt, daar begin je niet over. Daar verzin je meteen een tegenovergestelde bij, om er iets van te maken wat je wel wilt. Punt. Baat het niet; het schaadt ook niet.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Filosofie, Inspiratie, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

10 reacties op Wel

  1. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Owww, wat een lekkere!
    Precies wat ik nodig heb om mijn goede voornemens gestalte te geven.
    Wil na die BERG NEGATIVITEIT die ik in 2015 over mij heen kreeg, in 2016 gaan PROBEREN om negativisme om te zetten in positivisme
    Ben realist genoeg om te begrijpen, dat zoiets niet makkelijk is maar jij zet mij wel op een spoor.
    Dank u wel, edele dame.

    De ALlerbeste wensen van de HHH

  2. Mack zegt:

    Het vernederen van de tegenstander is belangrijker dan het aanmoedigen van de eigen ploeg. Zo is het met het woord “niet” ook.

  3. Plato zegt:

    Een interessante stelling die ik ook vaak hoor in esoterische kringen waar het uitgesproken positivisme een groot goed is. Ik geloof er wel in, Groningers vermoedelijk een stuk minder (no man, da’s niet verkeerd hé?).
    De vraag is waarom sommige mensen het gewraakte bijwoordje bij voorkeur gebruiken. Dat ze dus niet gewoon zeggen: ik wil gelukkig zijn in plaats van…… juist. Durven ze niet omdat ze bang zijn zo onheil over zich af te roepen? Is het ze te klef?
    Ik zeg: gewoon zeggen: ik wil gelukkig zijn.

    Dat wil zeggen: in die esoterische kringen gaan ook andere stemmen op. Dat je niet moet zeggen: ik wil, maar…… ik ben. Want wie wil, blijft willen, maar wie is…. die zoekt er niet naar maar besluit het gewoonweg te zijn. Klaar. Net zo goed als ze tegen elkaar zeggen: je moet niet roepen: ik zoek maar…… ik vind.

    Ach, het zijn allemaal maar woordjes. Dus zo belangrijk is het niet, denk ik. Maar er is wel iets voor te zeggen om de regie in eigen handen te nemen en het leven positief te benaderen. Al is het maar via een bijwoordje.

    Jackles, je hebt me echt geïnspireerd. Maar ik ga wel zo slapen want… ‘ik wil morgen niet te laat komen bij de bakker.’

    Ik verdwijn voor een paar uur in het grote NIET.

Geef een reactie

