(Niet) dood

Het is verrassend hoe veel een dode nog te zeggen heeft. Ja, dat is nogal een manier om een stukje te beginnen hè? Maar dat maakt het niet minder waar. Ook mensen die dood zijn willen vaak nog wat kwijt.

“Dit was niet de bedoeling,” zei de broer van een vriendin tegen me tijdens zijn crematie. “Jammer dat het al afgelopen is.” Hij was pas 39.

Een vriend van mij zei, de maandag nadat hij overleden was: “Het klopt, het klopt. Het is goed zo.” Hij zei ook dat hij het begreep, waarom hij al moest overlijden. Maar drie dagen later, op zijn crematie, was hij toch boos dat hij afscheid had moeten nemen. Want hij had er zo veel voor gedaan om hier te blijven.

Mijn tante, die euthanasie liet plegen, vroeg zich aan het begin van haar uitvaart af waarom er geen plaats was voorin de aula voor haar rolstoel. “Maar tante,” zei ik, “dat is niet meer nodig. U bent dood.” O ja, daar had ze niet bij stil gestaan. Later, tijdens de uitvaart, riep ze nog spottend tegen haar man dat hij vast niet had verwacht dat zij eerder zou gaan dan hij.

Ruim een jaar later overleed haar man ook. Tijdens de crematie liet hij blijken dat je ook na je dood nog ijdel kunt zijn. “Hadden ze niet een mooiere foto kunnen nemen?” vroeg hij, nadat hij me had gewezen op de foto die op de kist stond. “Van toen ik jonger was?”

Jaren geleden sprak er iemand tegen me in mijn woonkamer tijdens een rustig moment op een zaterdagavond. Hij was overleden, zei hij. Zojuist. Nog maar net. Hij was een Grote Nederlander. Een wereldberoemde. Ik was zelfs fan van hem, beweerde hij.

De dag erna hoorde ik dat Harry Mulisch was overleden.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

2 reacties op (Niet) dood

  1. Mack zegt:

    Die Mulisch was dus zelfs in de dood niet bescheiden geworden? Hij heeft ook nog een keer onterecht op teletekst gestaan als zijnde overleden. Maar dat kwam hij op tv weer even rechtzetten. Dus in die zin kan ik dit ook.

  2. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Diepzinnig!

Geef een reactie

