Bondscoach

Eerder deze week werd ik ernstig teleurgesteld door een Nederlandse voetbaltrainer. De voormalige coach van Feyenoord en het Nederlands elftal, Bert van Marwijk. Ik hield Van Marwijk altijd voor een integer mens. Hij koos er deze week voor de bondscoach te worden van Saoedi-Arabië.

Saoedi-Arabië heeft één van de meest repressieve regimes van de wereld. Vrouwen mogen er geen auto rijden, en als je over je mening blogt, sluiten ze je voor tien jaar op en krijg je duizend stokslagen. Om niet te spreken van de tientallen mensen die op jaarbasis van overheidswege worden onthoofd om verschillende redenen (de meest logische: autodiefstal!).

Gerard van der Lem, oud-assistent van Louis van Gaal bij Ajax, liet in een interview weten dat het er ook voor de bondscoach heet aan toe kan gaan in Saoedi-Arabië. Tijdens de kwalificatie voor de Azië Cup in 2004 richtte iemand vanuit zijn auto een pistool op hem. Van der Lem vluchtte recht in de veilige armen van een groep soldaten. Er werd hem later verteld dat hij een ‘high profile target’ was. Vlak daarop kreeg hij zijn ontslag en kwam hij terug naar Nederland.

Maar het is niet zo zeer dat ik vrees voor het leven van Van Marwijk. Ik baal ervan dat een man die ik voor goudeerlijk, fatsoenlijk en ongeveer onkreukbaar hield, ervoor heeft gekozen een land als dit naar het wereldkampioenschap te gaan helpen. Wat ik daarbij vooral stuitend vind, is dat hij zijn keuze voor Saoedi-Arabië goed probeert te praten door aan te geven wie hem allemaal voor gingen. Van Hanegem. Van der Lem. Beenhakker. Rijkaard. Maar Bert, als deze mannen in de sloot springen, spring jij er dan achteraan? En op welke manier ontslaat dit je van het hebben van een moraal?

(En o, Mark van Bommel. Wat maak je me nou?)

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Media, Nieuws, Persoonlijk, Sport. Bookmark de permalink .

2 reacties op Bondscoach

  1. Mack zegt:

    Ja, daar ben ik het wel mee eens. Waarom zou je in Godsnaam in zo’n land gaan werken als je hier ook gewoon aan de slag kunt als voetbaltrainer. Dat geldargument heb ik nooit begrepen.

  2. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    PRIMA blog!

Geef een reactie

