Boos

Een tijdje geleden had ik haast. Ik maakte me ergens heel erge zorgen over en ik wilde snel naar huis zodat ik iets kon doen aan datgene waar ik me zorgen over maakte. Dus ik sjeesde op mijn fiets door de stad, van kantoor naar huis.

Zo kwam ik bij een bocht, waar een aantal fietsers stond te wachten voor een verkeerslicht. Ze stonden op zo’n manier dat ze midden op mijn weg stonden. Geërgerd belde ik een paar keer heftig, en terwijl ik dichterbij kwam begon ik ook nog te vitten. Sterker: omdat ik zo snel naar huis wilde en het gevoel had dat elke minuut die ik later kwam onoverkomelijk was, werd ik onredelijk boos.

Twee meisjes zeiden er wat van. Zoiets als: “Nou ja, dan wacht je toch tien seconden?” en “Mens doe niet zo rottig.”

Ze hadden natuurlijk gelijk. En ik kafferde ze uit. Daarop kafferden zij mij ook uit.

Vanmiddag fietste ik door dezelfde bocht. En ik bedacht dat die mensen, die middag, een kant van mij zagen die er alleen uit komt als ik me ellendig voel, of bang.

De meeste mensen zijn niet boos. Je weet nooit waarom iemand zich gedraagt zoals hij zich gedraagt. Waarom iemand weinig geduld heeft die middag. Waarom iemand zo boos doet. Net die mensen die vreselijk boos doen tegen je, zijn meestal mensen die zich bang of ellendig voelen.

Ik weet dat iedereen vindt dat hij iemand die boos doet op dezelfde manier mag, misschien wel moet, behandelen. Maar sta hier een volgende keer eens bij stil: je weet simpelweg niet waarom iemand boos tegen je doet. Meestal zijn ze vooral boos tegen zichzelf.

Probeer het eens een keer niet persoonlijk op te vatten. Laat iemand gewoon lekker boos zijn op zichzelf. Het gaat vanzelf weer over.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Inspiratie, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Een reactie op Boos

  1. Marloes zegt:

    Ja zeg…dan moet je hetzelfde doen met iemand die agressief is of gewoon gemeen…er is geen enkele reden te bedenken waarom ik mij in iemand zou moeten verplaatsen die mij onheus bejegend, sorry

Geef een reactie

