Doelen

Het lukt me deze week maar niet. Mijn doelen behalen. Ik heb elke dag dingen in mijn agenda staan die ik uiteindelijk doorschuif naar de volgende dag. Of de dag erna. Er is er inmiddels ook eentje verdwenen naar volgende week.

Doelen stellen en behalen. Iets wat we de afgelopen jaren nogal tot een kunst hebben verheven. Als we geen doelen stellen, dan moeten we wel mislukken. Als je geen doelen hebt, wat moet je dan in het leven?

Ik vind het zelf de ergste vraag die mijn leidinggevende me kan stellen: “Waar sta jij over vijf jaar?” Ik weet het niet. Wat kan er allemaal wel niet gebeuren in vijf jaar? Maar blijkbaar moet ik er wel een idee van hebben. Want anders ben ik doelloos, kan ik me nergens op richten, ga ik nergens heen.

Goed, het lukt mij dus deze week niet eens om simpele doelen te behalen die ik me gesteld had. En dan bedoel ik echt simpele doelen hè? De afwas gisteravond. Een procedure aanpassen op het werk. Zelfs naar de bloedbank ging me niet goed af deze week; ik versliep me.

Maar wat maakt het eigenlijk uit? Het niet halen of zelfs niet hebben van doelen? We zijn altijd bezig met ons richten op vrijdag, op de zomer, op het vinden van de perfecte partner, op de volgende opleiding of stap in onze carrière. En ondertussen vergeten we dat er zoiets is als het ‘nu’. En dat ‘nu’ is het enige wat er is. En wat als je je iets ten doel stelt, en je bedenkt je? Kun je dan nog terug? Of een andere kant op?

Maak dus maar het beste van het moment waarin je je nu bevindt. Laat die doelen maar even zitten. Geniet van het nu. De rest komt wel.

P.S. Ik heb maandag een nieuwe afspraak bij de bloedbank. 🙂

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Filosofie, Inspiratie, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

3 reacties op Doelen

  1. ria zegt:

    De bloedbank is ook een doel 🙂 Mooi om de week weer mee te beginnen.
    Fijn weekend,
    Groetjes, Ria

  2. Sheila zegt:

    Wat een leuke blog. Vooral omdat ik het er toevallig net met mijn vriend over had. Doelen zijn mooi, maar ik zie ze als inspiratie. Je kan er zeker voor gaan, maar als iets anders op je pad komt, kan je er ook zeker weer van afwijken. Ze zijn persoonlijk, doelen. Dus voel je niet verplicht om ze te behalen. Want dan is de lol er van af.
    Ik kan niet in de toekomst kijken en ben ook iemand die meer in het nu leeft. Of wellicht simpele doelen heeft; doen waar IK gelukkig van word. Dicht bij mezelf blijven in alle keuzes die ik maak. En weet je, het maakt het leven stukken gemakkelijker 🙂

  3. Rob Alberts zegt:

    De naald zat scheef in mijn dikke ader.
    Het bloed liep niet snel genoeg.
    Het bloed afnemen werd gestopt.
    Ik ben weggestuurd voor een volgende keer.

    Afwachten of de bloedafname een volgende keer wel wil slagen …….

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

