Intimidatie

Een tijdje geleden was er ineens multimediaal aandacht voor ‘pesten op het werk’. Dat moest maar eens uit de taboesfeer, vond het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Er was geen ontsnapping mogelijk; iedereen moet ervan hebben gehoord. Ze waren vast trots bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

In de campagne op de radio, die ik die dag veel voorbij hoorde komen omdat ik voor mijn werk de halve dag op de weg zat, werden voorbeelden gegeven van pesten op het werk. Zo werd de vrouw in de nieuwsberichtjes seksueel geïntimideerd. Ook een vorm van pesten. Een bijzonder onaardige.

Soms raakt pesten je, en soms niet. Een jaar of twee van mijn werkende leven zat ik op kantoor met een directeur die in ieder geval elke week probeerde of hij ‘iets’ van mij kon krijgen. En het deed me weinig tot niets, eerlijk gezegd. Overigens maakt het inmiddels natuurlijk ook niet meer uit.

Iemand die ik ken kreeg enige tijd geleden te maken met intimidatie van de niet-seksuele soort. Pesten op het werk, zeg maar. Op zo’n manier dat mijn kennis ontslag nam. Toen mijn kennis navroeg wat hij/zij tegen de intimiderende partij kon uitrichten, was het antwoord: “Niets. Dat wint hij/zij toch.”

Er vindt dus een landelijke campagne plaats over ‘pesten op het werk’, maar als puntje bij paaltje komt, dan kun je “niets” doen tegen iemand die besluit iemand anders te pesten. Het lijkt me dat de campagne die Sociale Zaken en Werkgelegenheid voerde ergens een puntje gemist heeft.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Intimidatie

  1. ria zegt:

    Het is het meest ziekmakende spelletje wat er is.
    Het ergste is het nog voor de kinderen die het tegen niemand durven vertellen met alle gevolgen van dien.

    Groetjes, Ria

  2. Mack zegt:

    Pesten is onuitroeibaar, je moet je er tegen wapenen.

Geef een reactie

