Multitasken

In een recensie van het boek Jong Blijven & Oud Worden (geschreven door Marcel Olde Rikkert) las ik, dat we onze hersenen overvragen en beschadigen als we multitasken. Of dat echt zo is? Anderen weten dat beter dan ik. Maar multitasken doe ik bewust zo min mogelijk.

Natuurlijk ‘multitask’ ik ook wel eens. Een radiospelletje meespelen terwijl je de afwas doet en met een half oog volgen wat er in de woonkamer gebeurt. Op kantoor twee gesprekken proberen te volgen terwijl je een e-mail beantwoordt.

Als ik het zo opschrijf: vermoeiend! En bovendien, heb ik gemerkt: als je twee of drie dingen tegelijk probeert te doen, doe je ze allemaal maar een beetje. Simpel. Praten en een radiospelletje meedoen, of luisteren naar een gesprek terwijl je e-mail beantwoordt? Dat gaat keihard niet. Multitasken op die manier bestaat niet.

Als ik probeer dingen tegelijk te doen, besef ik maar half wat ik gedaan heb. Ik merkte dat wat ik deed niet voldoende tot me doordrong. Dus hield ik daarmee op.

Daar sla ik dan meteen in door: als ik een kopje koffie pak, dan ga ik er echt even voor zitten om het te proeven. Als ik een e-mail ga beantwoorden, dan sluit ik me af. Als ik iets ga lezen, dan ga ik ergens anders zitten om dat ongestoord te kunnen doen. Maar ik merk nu al dat ik dingen meer beleef. En dat ik meer onthou. En dat ik meer geniet.

Neem een keer de tijd om iets te doen. Doe één ding tegelijk, en doe het met aandacht. Besef wat je doet. Bemerkt wat je doet. Bemerkt wat het met je doet. Doe de dingen die je doet met aandacht. De beste manier om de waarde van iets te beseffen, is om er bewust bij stil te staan.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Filosofie, Inspiratie, Media, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Een reactie op Multitasken

  1. ria zegt:

    Je hebt de zaken goed onder controle merk ik en je hebt helemaal gelijk.
    groetjes, Ria

Geef een reactie

