Schijntje

Vakkenvuller Soufian Afkir stond tegenover Ahold-topman Dick Boer en zei: “Voor de 3,7 miljoen euro die u in 2013 verdiende, moet ik 299 jaar werken.” Zo. Die zit. En verder gebeurde er… niets.

De Volkskrant berichtte vandaag van de actie van Soufian Afkir in een artikel met de titel: ‘Waarom verdient de jeugd een schijntje?‘ Maar ik vraag me al een tijdje af waarom allerlei mensen een schijntje verdienen. Waarom is het eigenlijk zo dat de mensen die in de dagelijkse praktijk het gezicht zijn van bedrijven een veel lager salaris verdienen dan de mensen die nooit met de klant in aanraking komen?

Als je naar de supermarkt gaat om je dagelijkse boodschappen te doen, dan heb je in die hele winkel vooral te maken met het personeel dat het laagste salaris van het hele bedrijf opstrijkt: de caissières en de vakkenvullers. Zoals Soufian Afkir, de vakkenvuller van hierboven. En als je voor een calamiteit (zoals: geen stroom!) belt naar het energiebedrijf, dan spreek je met de mens waar de service van het betreffende bedrijf van afhankelijk is: de callcenteragent.

Juist het uithangbord van het bedrijf, de medewerker waar je als klant mee te maken krijgt en waar het van afhankelijk is of je je welkom of serieus genomen voelt, is in de meeste gevallen degene die het minste geld krijgt uitbetaald aan het einde van de maand. En noem me maar een communist; ik vind dat krom.

Het zou volgens mij veel eerlijker zijn als de ‘onderste laag’ van een bedrijf meer geld zou gaan verdienen, en wel ten koste van de ‘bovenste laag’. Dus dat Soufian Afkir een beetje meer krijgt aan het einde van de maand, en Dick Boer een beetje minder. Voor Soufian een heel verschil. En Dick merkt daar volgens mij uiteindelijk helemaal niks van.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Media, Nieuws, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

8 reacties op Schijntje

  1. Marloes zegt:

    Er komt, heel geleidelijk, een stroming op gang die uiteindelijk wel eens voor een verschil zou kunnen gaan zorgen. De gemeenschap vraagt steeds vaker en steeds luider om verandering,dat bleek al uit die salarisverhoging die de heren van de ABN zichzelf hadden toebedeeld. We moe

  2. grovenstein zegt:

    Niet om de (te) grote verschillen in salaris goed te praten, maar heeft dat niets te maken met opleiding ervaring en timing ??
    Ik verdien ook beduidend meer dan de schoonmaker, omdat ik geleerd heb voor m’n vak, jaren ervaring heb en het geluk had dat deze functie open stond om het moment dat ik aan het solliciteren was.

    Het verschil is vaak te groot, dat wel, maar er zijn meer dingen waar dat allemaal van afhankelijk is.

    • Jackles zegt:

      Er zijn natuurlijk talloze meetbare en niet-meetbare factoren die een rol spelen bij hoe riant een salaris wel of niet is, en even veel inzichtelijke en niet-inzichtelijke redenen dat dat zo is. Maar daar heb ik het ook niet over. Ik heb het er alleen over dat de verschillen af en toe wel heel erg idioot zijn. En ik denk dat we ons daar eigenlijk te weinig druk om maken.

  3. Mrs. T. zegt:

    Ik vind het ergens best logisch hoor. Al vind ik de extreme salarissen die de top verdient wel erg, uh, over the top. De verhouding is wel zoek.

  4. Dwarsbongel zegt:

    Dit gelezen? http://www.volkskrant.nl/economie/topman-vs-beloont-al-het-personeel-met-70000-dollar~a3955728/
    Onlangs was er ook een artikel over een topman van Shell – vlug uitgerekend zouden van zijn jaarinkomen 700 gezinnen een MODAAL jaarsalaris kunnen krijgen…

    • Jackles zegt:

      Yep, zeker heb ik die gelezen! Prachtig voorbeeld. Zuurpruimen zullen roepen dat deze man een uitzondering is & daarom in het nieuws komt, maar ik vind het vooral een mooi signaal.
      & zo’n vent van Shell, die zou zich toch kapot moeten schamen?

Geef een reactie

