Ballen

‘Vrouwen met ballen’. Dat was een term die me vandaag opviel toen ik de krant en bijlagen van zaterdag door zat te bladeren. Als een vrouw stoer is, carrière maakt, veel geld verdient, een managers- of directiefunctie uitoefent of iets dergelijks, dan is zij een ‘vrouw met ballen’.

De vraag die onmiddellijk bij mij op kwam was: waarom heb je ‘ballen’ als je iets doet waar je lef voor nodig hebt? Vergeef me, de feministe in mij kwam onmiddellijk in opstand. Want het blijkt dus dat je mannelijke eigenschappen moet bezitten als je iets voor jezelf wilt claimen. En dat vrouwelijke eigenschappen er niet toe doen. Je leest immers nooit over ‘mannen met tieten’, behalve wanneer het gaat om kerels met zo veel overgewicht dan wel spieren dat ze toe zijn aan een B-cup.

Ik vind de term ‘vrouwen met ballen’ denigrerend naar vrouwen toe. Laten we eens nadenken over een andere term. Een geslachtsneutrale term. Zodat we niemand meer voortrekken of achterstellen.

Overigens. Waarom heb je als vrouw eigenlijk pas ‘ballen’ als je carrière maakt en veel geld verdient? Waarom getuigt het niet van ‘ballen’ als je ervoor kiest om het wel best te vinden? Als je denkt, waarom zou ik me uitsloven als ik tevreden ben met wat ik heb? Nee, dan ‘doe je jezelf tekort’.

Ik vind dat onzin. Waarom zou je altijd moeten streven naar meer? Volgens mij wordt het gros van de mensen niet eens gelukkiger van steeds maar weer meer. Zou het niet getuigen van veel meer ‘ballen’ als je eens stil stond bij of je nog wel meer wilt? Misschien is het wel goed zo. Of misschien kun je zelfs wel toe met minder. Is het niet juist stoer om dat toe te geven? Wat mij betreft heb je dan pas echt ‘ballen’.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Inspiratie, Media, Persoonlijk, Politiek. Bookmark de permalink .

2 reacties op Ballen

  1. Hoi Jackles,

    Een vrouw die geniet van wie ze is, tevreden is met wat ze heeft en dat ook trots en volle uitstraalt noem ik altijd heel respectvol “een heerlijk wijf”. Voor mij gewoon een hele specifieke benaming van een vrouw met soortgelijke kwaliteiten als “een vent met ballen”. Persoonlijk ben ik niet zo van een geslachtsneutrale term.

    Groeten, Rolf.

Geef een reactie

