Doodzonde

Dus op een dag is het afgelopen. Op een dag is het je laatste dag. Je laatste uur. Op een dag is er geen volgende dag meer. Op een dag ga je dood.

Pas kort geleden kwam ik erachter dat we een Denker des Vaderlands hebben. Bijzonder. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat we een nationale filosoof hadden – je kunt elke dag verrast worden.

Onze Denker des Vaderlands, René Gude, was stervende. Hij leed al sinds 2007 aan kanker, liet een been amputeren, werd meerdere malen geopereerd om tumoren weg te laten nemen. Maar eind vorig jaar maakte Gude bekend dat het voor hem binnen afzienbare tijd over zou zijn.

Een interviewer stelde: “Je kunt nog niet dood.” Waarop Gude antwoordde: “Nee, geen tijd voor. Ik wil wel, maar het gaat niet. Te druk. Iedereen kan het, ik niet.” Uiteindelijk moest ook hij echter toegeven. René Gude overleed op 13 maart.

Daarmee deed hij gestand aan de titel van zijn laatste boekje: ‘Sterven is doodeenvoudig. Iedereen kan het.’ Tja. Dat blijkt. Sterker nog, iedereen doet het; iedereen móet het. Of je nou wilt of niet. Eraan gaan we allemaal. Wat eerder dan gehoopt, wat later dan verwacht, maar dat er een einde zit aan al onze levens is een onontkoombaar feit.

Meestal beseffen we dit wel. Waar we ondertussen vaak helemaal niet mee bezig zijn, is hoe kostbaar het leven is. En dat is volgens mij veel belangrijker dan beseffen dat het ooit eens ophoudt.

Lieve mensen. Het leven is veel te kostbaar om boos te zijn. Om een hekel te hebben aan je baan of je baas. Het leven is veel te kostbaar om een ander te haten.

Zorg dat je het leven ook als kostbaar ervaart. Iets anders doen met je leven is dood- en doodzonde.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Filosofie, Inspiratie, Media, Persoonlijk, Schrijfsels. Bookmark de permalink .

5 reacties op Doodzonde

  1. Marloes zegt:

    Geniet, van elke dag, van elk contact van alles om je heen.

  2. beaunino zegt:

    En dood is echt dood hè! Kun je niks meer. Ik heb het zelf gezien. Zo dood als een pier. Op. Klaar. Over en uit.
    Te laat.

  3. Mrs. T. zegt:

    Mooi geschreven. Net als jij kwam ik ook pas net achter zijn bestaan. Maar dat wat ik tot nu toe van hem zag op tv stemt tot nadenken.

  4. ria zegt:

    Voorlopig heb ik nog even geen tijd voor doodstrijd

    Groetjes, Ria

  5. annika zegt:

    Mooi en waar geschreven en je raakt de kern van leven! Sterven gaat echt vanzelf, ik heb het aan den lijve ondervonden! Je kunt het je niet voorstellen maar je bent echt ZO weg. Leef zolang je leeft! Probeer in alles iets goeds te zien en kijk om je heen in de echte wereld om je heen! Vespil niet te veel tijd aan nep-leven, nepmensen en dingen/mensen waar je geen invloed op hebt!

Geef een reactie

