Indruk

Scrollend door mijn ‘news feed’ op Facebook kwam ik een rits foto’s tegen van de meest uiteenlopende onderwerpen uit de levens van verschillende mensen. Meestal sta ik daar niet bij stil. Vandaag zette het me aan het denken. Hoeveel waarde dichten we eigenlijk toe aan de foto’s die we van onszelf en onze levens posten op sociale media?

Ik zeg niet dat jouw leven, of dat van anderen, niet belangrijk is. En ook niet dat je geen foto’s meer zou moeten posten. Maar wat maakt het eigenlijk uit?

Iedereen doet verschrikkelijk zijn best om ervoor te zorgen dat ze over komen zoals ze willen dat andere mensen ze zien. Ook ik. Maar het is en blijft een (met Instagram-filter overtrokken of ge-Photoshopte) façade.

Wat weten mensen nou echt van mij als ze op mijn Facebook kijken? Dat ik graag koffie verkeerd drink in 1 van mijn favoriete café’s (of op het terras van dat café), dat ik wel eens een wijntje of een biertje drink met mijn familie of vrienden, dat ik een ongelofelijk mooie rode Britse Korthaar-kater heb van bijna een jaar oud en dat ik hou van lekker eten, uiteenlopende muziek en voetbal.

Wat weten mensen over mijn karakter, drijfveren, motivatie, waarden en normen, frustraties en energie? Helemaal niks.

Mijn voornemen is het om minder bezig te zijn met indruk maken op andere mensen met de foto’s op mijn Facebook. En een leven te leiden waarmee ik op een andere manier indruk kan maken. Doet er iemand mee?

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Inspiratie, Persoonlijk, Social media. Bookmark de permalink .

6 reacties op Indruk

  1. Marloes zegt:

    Je hebt me aan t denken gezet. Buiten de foto’s van Goedmorgen Limburg (of waar ik me dan ook bevind op welke dag dan ook) en een “plop”af en toe laat ik (denk ik) betrekkelijk weinig van mezelf zien. Of zit ik er nu goed naast en zie jij dat heel anders?

    • Jackles zegt:

      Ik heb het gevoel dat ik je heel goed ken, maar misschien is dat ook wel omdat we elkaar al zo lang volgen…🙂
      Het ligt er ook aan wat je kwijt wilt, en hoe je jezelf wilt presenteren, waar dan ook. Daar heb ik geen (waarde)oordeel over – dat is aan ieder voor zichzelf. Ik geniet in ieder geval erg van je foto’s hoor!

  2. grovenstein zegt:

    Op elke vorm van Social Media bepaal je helemaal zelf wat je doet en laat zien. Het zou een chagrijnig geheel worden als iedereen zou melden wat hij of zij denkt of graag zou willen (maar niet heeft). Zeker op maandagmorgen……

    Als jij niet deelt wat je eet, hoe je je (echt) voelt, hoe lang je ’s ochtends voor de spiegel staat omdat je weer niet weet wat je aan moet of hoe je collega’s je behandelen, zal niemand van je Social-Media-vrienden dit weten. Behalve als je ze ook IRL kent en ziet.

    • Jackles zegt:

      Klopt natuurlijk. Maar ik zeg dan ook nix over hoe iemand zich zou moeten profileren, of wat goed of niet goed zou zijn. Ik heb het vooral over mezelf. Ik wil graag meer zijn dan een paar mooi gemaakte foto’s op m’n Facebook. Wat anderen willen en doen, en waar en hoe ze dat doen, moeten ze helemaal zelf weten.

  3. Rob Alberts zegt:

    Facebooken doe ik al langer niet meer.
    Foto’s zijn er nauwelijks van mij.

    Toch begrijp ik wat je beschrijft.

    Vriendelijke groet,

  4. annika zegt:

    Ik probeer zo veel mogelijk mezelf te zijn, OOK op social media! Dan heb je geen 100 vrienden maar wat geeft dat! Je houdt dan mensen over die je accepteren met al je eigenschappen en buien en meningen. De ene keer zijn ze het met je eens, de andere keer vinden ze je onbegrijpelijk en kunnen je niet invoelen! Mensen kwijtraken als je geen mooi weer speelt is niet erg, jezelf kwijtraken wel!

Geef een reactie

