Homo

Een paar jaar geleden was er een opstootje in de catacomben na een voetbalwedstrijd in Groningen. Er waren verschillende mensen bij maar blijkbaar weet niemand meer precies wat er gebeurde. Wat sommige mensen zich nog wel wisten te herinneren (vooral een journalist die ik niet bij naam zal noemen), is dat de ene speler de andere uitmaakte voor ‘homo’.

Dat is niet netjes. Sterker, dat is, naar mijn mening, ronduit dom. En een beetje mallotig.

Blijkbaar vond de voetballer die zijn collega van het andere team ‘homo’ noemde dat een waanzinnig erge belediging. Sterker, het was de enige waanzinnig erge belediging die hij kon bedenken in het heetst van de strijd (of meer, in zijn onmacht op dat moment). Ach gos. De Neanderthaler.

Wat ik wil zeggen is dit. Doe iedereen een groot plezier en noem iemand die je uit wilt schelden geen ‘homo’. Waarom niet? Noem iedereen die je uit wilt schelden maar eens ‘hetero’, en kom erachter hoe mallotig dat is.

Er zijn mensen die naar je luisteren. Mensen die weten wat en wie je bent. Mensen die zich een beeld van je vormen, mede door je taalgebruik. En als jij vervolgens iemand uitscheldt, heel mallotig (‘voor de grap’, ‘ik bedoel er niks mee’, et cetera), voor ‘homo’, dan maakt je dat, hoe zal ik het zeggen, dom. En schijnheilig. En behoorlijk achterlijk.

Dat lijkt me niet iets wat je moet willen.

Bedankt.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

3 reacties op Homo

  1. Plato zegt:

    Juist. Jammer dat hij dit nooit zal lezen.

  2. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    I.v.m. dat gedoe in Frankrijk, zeg/schrijf ik tegenwoordig heel vaak, als ieder mens eens stopt met oordelen en veroordelen, dan beginnen wij een betere wereld te creëren.

  3. Marloes zegt:

    net zo achterlijk als het gebruik van kanker in elke zin…

Geef een reactie

