DJ culture

Er zijn mensen die heel erg veel centjes verdienen met de meest belachelijke dingen. Bijvoorbeeld: mensen die bij een draaitafel gaan staan en dan andermans plaatjes draaien, af en toe in de studio gaan zitten en dan met een stel anderen vanachter een mengpaneel iets in elkaar draaien en dat dan vervolgens ook draaien op zo’n avond dat ze plaatjes van andere mensen draaien. Af en toe draaien ze aan wat knoppen voor wat speciale effecten en springen ze enthousiast rond achter hun ‘console’, waardoor de mensen die naar hen staan te kijken ook gaan springen. DJ’s heten ze.

Sommige DJ’s krijgen daar ongelofelijke bedragen voor. Zo harkt de Britse DJ Calvin Harris een duizelingwekkende 50 miljoen euro, ja u leest het goed, € 50.000.000,-, binnen met bovenstaande. Hoeveel hij daarvan echt op de bank heeft staan weet ik niet, maar het lijkt me voldoende om, ik noem maar wat, heel wat mensen van te eten te geven. Zou Calvin Harris dat ook doen?

Vanmorgen hoorde ik dat de Amerikaanse journalist James Wright Foley is onthoofd door de terroristen van IS (voorheen ISIS). Foley werd bijna twee jaar geleden gekidnapt in Syrië, waar hij het leed en onrecht in beeld bracht dat de bevolking wordt aangedaan door haar eigen regering. Foley deed volgens mij de goede dingen. Foley deed volgens mij helemaal niets anti-islamitisch. Maar IS vond het nodig hem een boegbeeld te maken in hun ‘strijd’ tegen de Verenigde Staten. Een gemaskerde lafaard met een vervormde stem liet in een filmpje de wereld met een niet mis te verstaan Brits accent weten dat IS bloed zal laten vloeien elke keer dat de VS (“you, Obama”), iets tegen hen probeert uit te richten. Daarna sneed hij met omslachtige zaagbewegingen James Foley de keel door.

Er was een shot van het lichaam van Foley, voorover liggend in het zand, met zijn bebloede hoofd op zijn rug geplaatst.

Sommige mensen zijn dusdanig vervuld van haat dat ze vinden dat ze dit moeten doen. Sommige mensen voelen zich dusdanig onderdrukt dat ze niet kunnen of willen zien dat iemand geen kwaad wil, of er zelfs is om te helpen.

Ondertussen verdient Calvin Harris tegen de 50 miljoen euro met feesten.

O, Calvin Harris zal best roepen dat hij hard werkt, en dat zal ook best zo zijn. Maar als ik deze twee dingen naast elkaar zet, dan denk ik dat het heel erg duidelijk is wat er mis is in deze wereld. Pijnlijk. Schrijnend. Om wanhopig van te worden.

P.S. Mocht u de video van de onthoofding van James Wright Foley online vinden: toon respect en deel hem niet. Het verdient ook de aanbeveling hem niet te kijken. Afijn, doe wat redelijk, billijk en netjes is.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Media, Nieuws, Politiek. Bookmark de permalink .

6 reacties op DJ culture

  1. Marco zegt:

    Ik mis de connectie tussen beide verhalen. De een verdient z’n brood door iets te doen waar hij goed in is (of het teveel is weet ik niet, kwestie van vraag en aanbod) en bij het andere verhaal is er een politiek spel.
    Het lijkt erop dat je vindt dat we allemaal te veel krijgen (niet verdienen, krijgen), want we kunnen luxe dingen aanschaffen.

    De wereld is oneerlijk verdeeld, daar heb je gelijk in. Het gaat vooral om geld en macht, daar heb je eerder over geschreven. Als we collectief besluiten om geen luxe meer aan te schaffen en het geld beter te verdelen onder de mensen, zijn veel problemen opgelost. Maar ja, da’s best lastig…

    • Jackles zegt:

      Volgens mij benoem je zojuist precies de connectie die ik wilde maken: het is te oneerlijk verdeeld, waardoor we te maken hebben met belachelijke uitwassen zoals IS. Noem me een communist, maar we zouden de boel inderdaad beter moeten verdelen. & niet zo idioot veel waarde moeten hechten aan, bijvoorbeeld, mensen die alleen maar plaatjes draaien.

      • Marco zegt:

        Ik vond het twee volledig verschillende verhalen, hebben niets met elkaar te maken. Maar als je bedoeling was om aan te geven dat de wereld beter verdeeld moet worden is het gelukt. Er zijn nogal wat uitersten in de huidige samenleving. Als ik het goed heb val ik zelf binnen de 2% van de rijkste mensen op aarde.

      • Jackles zegt:

        Misschien heb ik inderdaad wel heel ver uitgezoomd. Ik denk dat dit alles met elkaar te maken heeft; ongelijke verdeeldheid & extremisme. Maar kan me voorstellen dat je het niet zo leest of ziet/kunt zien.

  2. beauninoblog zegt:

    Het is inderdaad onbegrijpelijk (en verontrustend) dat James Foley zijn goede nuttige werk uiteindelijk met deze wrede dood moet bekopen, en dat een dj, wiens werk geen enkel vergelijkend risico met zich meebrengt tonnen verdient.
    Goed geschreven. Voor mij beschrijf je het onbegrip, de ontbrekende logica goed.

  3. annika zegt:

    De overeenstemming die ik zie is de invloed van machtigen op arme mensen. De 1e op geestelijk lege en arme mensen en de 2e op financieel arme mensen. Allebei niet in vrede met het leven en dus makkelijk te manipuleren. Maar dat oplossen…het lijkt me eigenlijk onmogelijk.

Geef een reactie

