WE-300: Manipuleren

Plato postte alweer een paar weken geleden een nieuwe opdracht in het kader van Word Exact 300. Het is me nog niet gelukt een echt goed stuk op papier te krijgen, maar omdat het einde van de maand nadert post ik toch in ieder geval mijn eerste probeersel.

Hopelijk leest degene waar ik het hier over heb dit niet. Let wel: het is fictie. En ik ken meneer in kwestie niet. Dus ik weet niet hoe dit gaat of is gegaan. Maar toch.

Op het moment dat het gevraagd werd hoe hij het vond dat hij binnenkort zou beginnen aan zijn nieuwe baan trok hij zijn meest neutrale gezicht en hij zei: “Ik heb niemand gesproken, volgens mij is het helemaal niet aan de orde.”
Dat was niet helemaal waar.
Hij had wel degelijk een telefoontje gepleegd en zijn intentie laten doorschemeren.
Maar dat was dan ook alles. Degene die hij had gebeld had geen beslissingsbevoegdheid, dat wist hij ook. Maar het werkte als volgt.
De baan die hij wilde, kon hij niet krijgen. Dat kwam doordat het scepter werd gezwaaid door iemand waar hij niet mee samen kon werken – die zou hem nooit binnen laten.
Maar: hij wilde die baan toch. Dus belde hij op een zondagmiddag voor een kletspraatje een hotemetoot die veel hoger in de boom zat. Ergens tijdens dat gesprek liet hij vallen dat hij die baan wel zou willen hebben, maar ze spraken er verder niet over.
Twee dagen later vertelde de hotemetoot de pers dat hij contact had gezocht en dat hij als hotemetoot dolgraag zou zien dat hij die baan zou krijgen.
De pers ging met het verhaal op de loop. Iedereen zag het al voor zich. Iedereen had er een mening over. Mensen begonnen hem via social media te smeken de baan te nemen. Hij kreeg sms’jes en WhatsApp-berichten. De teneur was: Kom alsjeblieft bij ons/ga alsjeblieft bij hen werken. We/ze hebben je nodig.
Hij deed er het zwijgen toe. Tot het moment dat hij zelf voor een camera stond. Toen zei hij: “Ik heb niemand gesproken, volgens mij is het helemaal niet aan de orde.” Wetende dat hij daarmee de druk nog meer opvoerde, en dat hij over een paar maanden de positie zou bekleden die hij wilde hebben.
Zo dus.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Media, Schrijfsels, Sport, Word Exact 300. Bookmark de permalink .

10 reacties op WE-300: Manipuleren

  1. Plato zegt:

    Zo gaat dat dus in politieke- en in sportkringen. Je laat eens wat vallen bij je relaties en voor je het weet ben je bondscoach… of burgemeester. Ik noem maar wat want ik ken die man ook niet. Maar hij staat wel model voor…
    Scherp geschreven stuk over Convex gebouwde slimmeriken met concafe praatjes.

  2. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Het zou zomaar echt gebeurd kunnen zijn…:-D

  3. Mrs. T. zegt:

    Zo zou het best ‘ns kunnen gaan. Tja.

  4. Tja als ze de klok maar hebben horen luiden …dan komt de rest vanzelf !

  5. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    En zo kan het dus ook.
    Goed gemanipuleerd!
    Leuke WE

  6. ferraravictoriene zegt:

    Prima eerste probeersel, lijkt me. En ja het zou best zo kunnen gaan.

  7. Marja zegt:

    Hier zit beslist een luchtje aan, net als achter ons huis op de akker. Maar ik verkies de mest!

  8. djberend2013 zegt:

    Goed geschreven. En als je hem zo beschrijft lijkt hij zo koel en berekenend.
    Je kunt je ook afvragen of het bij een baan gaat om kwaliteiten, status of ego (en wiens ego dan). En ja, dat het op deze manier gaat lijkt me niet meer dan waarschijnlijk.

  9. Trees zegt:

    Zo zal het zeker kunnen gaan in de politiek bijvoorbeeld… Maar ook in het bedrijfsleven denk ik zo maar. De tamtam werkte voor hem zonder dat hij er nog iets aan hoefde te doen ;-).
    Leuke WE300!

Geef een reactie

