Verwachtingenmanagement

Op de snelweg eerder deze week viel het me bij verschillende gelegenheden op dat veel van mijn mede-automobilisten niet van plan zijn andere weggebruikers te laten weten wat ze gaan doen. Nu is dat meestal niet zo erg – als ik van iedereen die ik in de auto tegen kom zou weten wat hij of zij ging doen was ik al snel totaal afgebrand.

Maar één ding wil je als medeweggebruiker wel graag weten. Namelijk of iemand van plan is naar links of rechts te komen of gaan. Precies dat delen veel automobilisten niet met de rest van het verkeer.

Meestal levert dat geen levensbedreigende situaties op. Maar heel handig is het niet. Daarom pleit ik ervoor dat mensen er vaker voor gaan zorgen dat anderen weten wat ze kunnen verwachten.

Dat moet niet heel moeilijk zijn, anderen even laten weten wat je van plan bent. En het levert behoorlijk wat voordelen op. Zoals dat degene die links achter je rijdt weet dat je van plan bent ook naar links te komen. Dan kan diegene namelijk zijn/haar gas loslaten in plaats van dat hij/zij snoeihard op de rem moet om niet bovenop je te klappen, alleen omdat jij je richtingaanwijzer niet weet te vinden.

Het is overigens sowieso handig om mensen in je directe omgeving te laten weten wat je plant te gaan doen. Zodat ze erop voorbereid zijn als je, bijvoorbeeld, niet vegetarisch kookt, de muren van de woonkamer dieppaars schildert, het licht uit doet, naar buiten gaat en voorlopig niet terug komt, de auto verkoopt, iemand vastgrijpt om hem/haar een tongzoen te geven, de lakens van het bed haalt, nieuwe huisraad neerzet, de koelkast vollaadt of leegeet, een puppy in huis haalt…

Kijk, wanneer je van plan bent mensen te verrassen begrijp ik dat je niet van tevoren laat weten wat je gaat doen. Maar alleen als je anti-sociaal bent aangelegd laat je het een ander niet weten wanneer je hem of haar in een stressverhogende, levensgevaarlijke situatie brengt. Volgens mij is het maar een heel kleine minderheid van onze medemensen die van plan is een ander serieus letsel toe te brengen. En ik heb het gevoel dat jij daar niet bij hoort.

Dus geef effe richting aan als je van rijbaan wisselt op de snelweg. Alvast bedankt.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

3 reacties op Verwachtingenmanagement

  1. Dat kunnen ze niet. Er zit een steekje los bij het gros van de mensen op het moment dat ze in de auto stappen. Een soort primitieve oerdrift komt omhoog, ik weet niet wat het is. Maar verkeersfatsoen is in elk geval ver te zoeken. Ik wil gewoon terug in de tijd. Paard & wagen en klaar…:-D

  2. beauninoblog zegt:

    Je wilt niet weten met wat voor verhalen mijn man ( vrachtwagenchauffeur) thuis komt.
    Vorige week reed hij rond half twaalf s’avond bijna een auto plat van een vrouw die met 30 km per uur ging invoegen terwijl hij met 50 ton kwam aanzetten. BIZAR!

    • Jackles zegt:

      Ja, om over allerlei andere ellende op de weg maar niet te spreken! Ik geloof dat mensen werkelijk geen idee hebben hoe gevaarlijk het is wat ze doen. Vooral vrachtwagenchauffeurs kunnen hun lol dagelijks op.

Geef een reactie

