Reality-tv

Tijdens een reclameonderbreking in een film op televisie zag ik een gezicht van een bekende Nederlander voorbij komen in een teaser voor diens realityprogramma. Alweer een bekende Nederlander met een realityprogramma.

Bij het zien van die teaser (het geluid stond uit, dus horen deed ik het niet) vroeg ik me af wie er gaat kijken naar deze meneer zijn realityprogramma. En meteen daarop vroeg ik me af: waarom zouden mensen willen kijken naar deze meneer zijn realityprogramma? Sterker: waarom zouden mensen überhaupt willen kijken naar realityprogramma’s met en over (half)bekende mensen?

Er kwam maar één ding bij me op, maar ik ben er zo bang voor dat het dichter bij de waarheid komt dan “omdat het interessant is” en “omdat deze bekende Nederlander zo leuk is om naar te kijken” en “om te zien hoe de rijken leven”.

Het gaat er volgens mij niet om dat we graag naar rijke en beroemde dan wel (half)bekende mensen kijken in hun ‘normale’ leefomgeving. Het gaat erom dat we rijke en beroemde mensen zien vallen, we willen ze dieper zien vallen dan we kunnen kijken. We willen dat ze dom en egoïstisch zijn. Dat we om ze kunnen lachen omdat ze dingen doen die wij natuurlijk nooit zouden doen en dingen zeggen die wij natuurlijk nooit zouden zeggen.

We willen ze op hun bek zien gaan. Keer op keer op keer. En dat we onze medemens op z’n bek willen zien gaan is best verontrustend.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Media. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

