Formuleren

Op de site van een politieke partij kwam ik de volgende zin tegen: “Instabiliteit in het Midden Oosten vormt een bedreiging voor de veiligheid en de toekomst van Europa en Nederland.”

Die zin las ik eenmaal zoals hij er staat, en toen had ik hem al herschreven in mijn hoofd. Je kunt het zelfde namelijk ook anders zeggen: “Stabiliteit in het Midden Oosten is belangrijk voor de veiligheid en de toekomst van Europa en Nederland.” Dat klinkt meteen beter. Positiever. Waarom zou je het zo niet opschrijven?

De negatieve manier waarop wij doorgaans dingen verwoorden is verwonderlijk. En het feit dat we liever kritiek leveren dan een compliment te geven ook. Sterker, ik kan er met mijn verstand niet bij.

Omdat ik meestal voor de positieve benadering kies, complimenten geef en vriendelijk ben tegen mensen word ik door sommigen voor naïef versleten. Daar heb ik me ooit iets van aangetrokken. Maar tegenwoordig denk ik, dan maar naïef. Liever naïef dan achterdochtig. Liever naïef dan pessimistisch. Liever naïef dan gemeen.

Op welk moment zijn we vergeten dat een compliment beter werkt dan kritiek? Waarom horen we liever gezeur dan iets positiefs? Wanneer is ‘kritiek’ een synoniem geworden voor ‘eerlijkheid’? En, andersom, sinds wanneer is iets positiefs zeggen ‘oneerlijk’? Klopt niet, hè? Dat ben ik met u eens.

Ik zou niet weten waarom ik moet zeggen dat ‘instabiliteit niet goed is’ wanneer ik ook kan zeggen dat ‘stabiliteit wel goed is’. Dat lijkt me geen kwestie van naïviteit, maar gewoon een kwestie van formuleren.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Inspiratie, Media, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

