Relevantie

Volgens mij zouden meer mensen het moeten doen: nadenken over of wat ze doen nog wel relevant is. Voor anderen, maar vooral voor henzelf. Het lijkt mij een heel goede bezigheid om er met regelmaat bij stil te staan of je nog wel met de goede dingen bezig bent. Of je nog wel iets betekent of kunt betekenen. Of je zelf nog wel een goed gevoel hebt bij de dingen waarmee je bezig bent.

Veel mensen denken dat de heren van U2 vooral centjes zitten te verdienen. Dat ze op de automatische piloot deuntjes schrijven, die op de automatische piloot inspelen en dan gewoon lekker in hun veel te grote huizen bij de open haard gaan zitten wachten tot de pecunia binnenstroomt. Dat ze soms aanhaken op een politiek correct thema om hun koppen weer in de krant te krijgen zodat ze nog een extra plaatje kunnen verkopen.

Gisteravond hing Bono, ik neem aan wel bekend als vocalist van U2, aan de lijn bij Zane Lowe tijdens diens show op BBC Radio 1, en hij bekende dat de band zich had afgevraagd of ze nog wel iets toe te voegen hadden in de hedendaagse muziek. Of ze nog wel iets te melden hadden. Dat ze zich af hadden gevraagd waarom ze zelf een nieuw album zouden willen maken.

U2 bleek te vinden dat ze nog wat te melden hadden. Dat sommige dingen nog niet af waren. En dus kwam er een nieuwe LP.

Je kunt van U2 vinden wat je wilt, maar dit soort zelfreflectie, daar hou ik wel van. Sterker, ik pleit ervoor dat iedereen het op zichzelf toepast. Elke dag. Al was het alleen maar zodat je voor jezelf duidelijk krijgt waarom je doet wat je doet. Zodat je elke dag bewust keuzes maakt.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Inspiratie, Media, Muziek. Bookmark de permalink .

7 reacties op Relevantie

  1. djberend2013 zegt:

    Dat klinkt niet meer dan logisch.
    Maar de tijd nemen om daarover na te denken kan ook heel eng zijn. Je kunt er dan ook achter komen dat je niets meer toe te voegen hebt. Je moet dus ook kunnen en willen nadenken over wat je dan wel toe wilt voegen. En doorgaan op dezelfde weg lijkt dan een stuk makkelijker dan nadenken over hoe opnieuw te beginnen. (met alle onzekerheden van dien)

  2. djberend2013 zegt:

    Ik neem in ieder geval vanavond tijd voor mezelf. Nagaan wat ik wil. Of wat ik toe wil voegen. En om mijn goede gedachten niet te vergeten ook meteen maar een opschrijven wat ik me bedacht heb. Dank je wel voor deze nieuwe zet in de rug.

  3. Plato zegt:

    Zelfreflectie die uitmondt in een nieuwe LP (geen CD?) Dat klinkt aannemelijk. 🙂

    Het is misschien erg. Ik ken U2 nauwelijks. Bono ken ik meer van zijn publieke performance dan van de muziek.

    Ik ga mezelf ook maar eens na. Misschien moet ik maar stoppen met schrijven. Er wordt al zoveel geschreven.

    • Jackles zegt:

      Als ik jou tot 1 ding *niet* zou willen inspireren, dan is het te stoppen met schrijven! Het is waar dat er al veel wordt geschreven, maar ik denk dat het eerder andere schrijvers dan jij zijn die zich moeten afvragen of wat ze doen relevant is… 🙂

  4. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Mee eens. Maar voor zelfreflectie moet je het vermogen hebben kritisch naar jezelf te kijken en (heel) veel mensen kunnen dat helaas niet! (Ik misschien ook niet altijd maar soms, heel soms, doe ik wel een poging ;-D)

Geef een reactie

