WE-300: Verwaarlozen

Het is nooit goed om je ambitie te veronachtzamen. Of om jezelf weg te cijferen. (Zie de opdracht bij Plato.)

Voor de spiegel keek hij zichzelf heel lang en heel diep aan. Hij zag de rimpels om zijn ogen en mond, de grijze haartjes tussen zijn donkere haar en de stoppels op zijn kin. Observeerde hoe hij zijn lippen bevochtigde met zijn tong.
Een lange, onderzoekende blik.

Hij had geen idee waarom hij het zo lang had laten duren. Waarom hij zo lang had gewacht. Waarom hij zo lang… niets had gedaan. Helemaal niets. Immers, hij wist, iedereen wist, dat hij dat helemaal niet kon, niets doen.
Beloftes?
Pff.
Beloftes deed iedereen, constant, en ze werden ook constant verbroken. Ja, ook door hem. Het was niet eenvoudig altijd eerlijk en integer te zijn als je was wie hij was. Als je je bewoog in de kringen waarin hij zich bewoog.
Nee, niet zijn gezin. Alles wat te maken had met zijn gezin was zo eerlijk en integer als de pest.
Behalve hij zelf.
Op het moment dat hij had gezegd dat hij er zou zijn voor hen, en verder voor niemand, wist hij dat hij loog. Niet dat hij niet wilde, maar beloftes hebben meestal alleen goede wil in zich. En ook hij wilde maar al te graag zijn belofte nakomen. Hoewel hij wist dat hij het niet zou doen. Want hij wist dat hij het niet kon.
Er waren meerdere mensen in zijn leven, maar uiteindelijk was er maar één die ertoe deed. En dat was hij zelf. Dat wist hij al zo lang hij na kon denken en dat had hij zeker beseft toen hij zijn belofte deed aan zijn gezin.
Zijn ogen boorden zich weer in die van zijn spiegelbeeld.
Hij moest naar buiten. Zijn gezicht laten zien. Zijn ambitie laten spreken. Hoe hard hij ook het tegendeel beweerde, er bestond voor hem niets anders dan dat.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Schrijfsels, Word Exact 300. Bookmark de permalink .

11 reacties op WE-300: Verwaarlozen

  1. Pingback: Kat (deel III) en een nieuwe WE-300 | Platoonline

  2. ria zegt:

    Brrr…..Je beschrijft het toppunt van narcisme.
    groetjes, Ria

  3. Plato zegt:

    Ik moest bij het lezen heel sterk denken aan mijn neef, de ex directeur van Delta LLoyd en miljonair. Die zijn zusje een minkukel noemde omdat zij ‘slechts’ HBO heeft en omdat ze geen werk heeft maar arbeidsongeschikt is. En minimumlijder. Mislukt, uitgeworpen, geen karakter, zo behandelde hij haar en schreef daarna een succesvol marketingboek. Zijn moeder volgde hem. Zusje en dochter… ze stond alleen. Nu nog. Ze wil zo graag bij hen horen maar ze kunnen slechts minachten. Daarom kwam ze vandaag bij me eten en noemt mij niet neef maar haar grote broer. Het is een titel die ik met ere draag. Soms denk ik: zal ik eens contact met hem opnemen. Maar na zo’n stukje van jou weet ik dat dit geen effect zal hebben. Want hij is één van degenen die het kennelijk nodig hebben zichzelf te manifesteren via het ongeluk van anderen.

    Je begrijpt dat ik hier met aandacht en instemming heb zitten lezen.

  4. beauninoblog zegt:

    Jek! En ‘brrr’ inderdaad ook.
    Geloof ‘m direct.

  5. Nathalie zegt:

    Dan krijg je toch medelijden met zo’n man?
    Triest…
    Mooi geschreven.

  6. Dar dit soort bestaat weten we al heel lang, maar wat me altijd verbaast is dat ze overal mee weg komen! Ze eindigen nooit oud en eenzaam. En denken – bijna – nooit: ik had het anders moeten doen. De échte narcist, brrr. Mooi geschreven!

  7. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Heel erg knap dat je het zo kan verwoorden.
    Je moet jezelf dan echt inleven in zo een persoon.
    En ze zijn er in bosjes te vinden!
    Toch intrigeerde mij ook dat hij naar de waarheid zocht en er niet naar kon handelen.

  8. Mrs. T. zegt:

    Ik vind dit niet zo’n sympathiek heerschap. En dat is een understatement.

  9. djberend2013 zegt:

    Mooi hoor. Hij weet wat hij wil, maar doet ook van alles om zijn omgeving te vriend te houden. Benieuwd of hij wegen vindt om dit vol te houden, of dat er toch een keer een bom(metje) ploft.

  10. Marja zegt:

    Hier spreekt een narcist. Knap verwoord. Gelukkig hoor ik niet tot zijn familie.

Geef een reactie

