WE-300: Boeien

Onderstaande kwam bij me op terwijl ik gisteravond naar een voetbalwedstrijd op TV zat te kijken en het sluit typisch genoeg mooi aan bij de opdracht die ik bij Plato tegen kwam.

Noot: ik ken de heer in kwestie niet persoonlijk, ik heb een levendig voorstellingsvermogen en onderstaande is dan ook fictie!

Het was de zoveelste dag, de zoveelste week dat hij ‘met pensioen was’. Hij “had een prachtige carrière gehad”, “veel prijzen gewonnen”, hij had “alles eruit gehaald wat erin zat”. En nu had hij zijn gezin, waarop hij had beloofd zich te concentreren. Want hij had ze “tekort gedaan” (zijn eigen woorden, hij kon ze zelf bijna niet meer horen) in zijn jaren als profvoetballer.
Vanavond speelde zijn laatste club de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen. Het was blijkbaar belangrijk genoeg, want het was op televisie.
Wíé zat daar in de studio voor de analyse? Hij sloot even zijn ogen. Natuurlijk had hij daar ook kunnen zitten, maar hij had geweigerd. Want hij moest bij zijn gezin zijn, en zo. En dergelijke. Enzovoort. En bovendien, wat interesseerde die wedstrijd hem nou? Ging het hem nog wat aan dan? En als het nou ergens om ging, maar een heel grote wedstrijd was dit nou ook weer niet.
Hij keek op zijn iPhone naar een bericht van een nog wel professioneel voetballende kennis en legde zijn hoofd in zijn hals. Bij het beginsignaal van de wedstrijd gingen zijn ogen toch naar het LED-scherm aan de muur.
De nabeschouwing zette hij af nadat één van de mannen in de studio zei dat er gewonnen was van een “tegenstander van formaat”. Dit team kon niks beginnen tegen een échte tegenstander van formaat, schamperde hij in gedachten; tegen al zijn andere oude clubs zouden ze roemloos ten onder gaan.
Lekker belangrijk allemaal. Wat kon het hem schelen. Voetbal. De Eredivisie. De Champions League. Hij leefde in het hier en nu, en de realiteit was dat hij niet meer speelde. Zijn gezin kwam op de eerste plaats. En op de tweede, en de derde.
Het kostte hem moeite te negeren dat zijn ogen vochtig waren.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Schrijfsels, Word Exact 300. Bookmark de permalink .

16 reacties op WE-300: Boeien

  1. platoonline zegt:

    Je bent lekker bezig, Jackles. De tweede indringende WE is een feit. De enige die als hoofdpersoon in aanmerking komt is m.i. Mark van Bommel (zoon is zielsgelukkig dat ‘die eikel’ is gestopt; mijn zoon is van het genuanceerde slag zeg maar). Maar die heeft alweer plannen om trainer te worden. Grote voetballers zijn ego’s, anders kunnen ze nooit zo goed worden. Stel je voor dat een speler duelleert om de bal en dat de ander dan zegt: ‘nee, nee, na U.’
    Als zijn vrouw ziet dat hij zijn zoveelste traan wegpinkt zal ze hem wel een strafschop geven… ‘en de deur maar uit ventje, hier is je balletje.’
    Met veel plezier gelezen 🙂 (’t is clichetijd maar het is ook een feit).

  2. Pingback: WE-300 voor juli-aug 2013 | Platoonline

  3. Jackles zegt:

    Helemaal goed gegokt, Plato… Inspirerende man, ‘die eikel’. 😉

  4. Ja eens in dat wereldje is het moeilijk om af te sluiten …..Ik volg het niet zo het voetballen dus ik doe maar geen gok 😉

    Leuke WE

  5. Leuke WE! Zo af en toe zie ik allemaal van die mannen op tv die tegen aan bal aan proberen te schoppen (ik volg voetbal niet zo!) maar ik kan me indenken dat het toch moeilijk voor die man is om voor altijd afscheid te nemen. En dat hij stiekem even een traantje wegpinkt…. 😉

  6. Ik volg voetbal niet, geen enkele sport dus een link naar een ‘bn-er’ kan ik dan ook niet leggen….
    desalniettemin is je we schitterend, invoelend geschreven ook. Het komt op mij over alsof hij toch wel spijt heeft van die ene beslissing.

  7. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Hoe MOEDIG je de man ook neerzet.
    Hoe fantastisch hij probeert nu een vader te zijn?
    Het bloed kruipt…………………………!

    Zomaar die inspiratie?
    Leuk gedaan hoor!

  8. Marja zegt:

    Heel knappe WE. Met plezier gelezen.

  9. Jackles zegt:

    Meneer in kwestie zit overigens op Ibiza heb ik begrepen, kans is groot dat hij de betreffende wedstrijd dus helemaal niet gezien heeft… 😉

    En uiteraard: bedankt voor jullie tijd en complimenten! ❤

  10. Dwarsbongel zegt:

    Mooie invulling, mooi geschreven! Zelf was ik niet zo’n fan, maar hij heeft inderdaad een indrukwekkende carrière gehad.

  11. Me zegt:

    Eens voetballer, altijd voetballer, nietwaar? Dat die grote ego’s maar wegblijven van de duiveltjes met hun theorieën allerhande. Voetbal moet een spel blijven en mijn inziens zijn voetballers de grootste comedianten. Als die ne keer vallen… Liefs, Me

  12. Mrs. T. zegt:

    Ik vind hem mooi! Van Bommel trouwens ook. Mooie kop staat daar op. 😉 (mijn persoonlijke mening)

  13. minoesjka2 zegt:

    Ik heb totaal niets met voetbal, maar wel met mensen. En de strijd tussen zijn carriere en zijn gezin komen hier heel erg goed naar voren. Want eigenlijk, diep in zijn hart ……… misschien moet hij nog leren dat er ook middenwegen zijn.
    Mooi geschreven.

  14. Jokezelf zegt:

    Agossie, ik zou bijna medelijden met hem krijgen. Wat is dat toch met mannen en voetbal? Goeie WE!

Geef een reactie

