Een stuk uit een verhaal

Las dit en had ineens zin om het te posten. Het staat buiten alle context (er gaan vele hoofdstukken aan vooraf) maar ik denk dat de emotie die ik uit wilde drukken er goed uit komt. En de relatie tussen beide heren ook. Afijn, kijkt u zelf maar wat u ervan vindt.

Midden in de hoofdzaal stond een wand opgesteld waar maar één schilderij aan hing, een stuk met veel rood en figuren die leken op gigantische vogels die in alle windrichtingen opfladderden. Jesse liep er langs, aan de achterzijde omdat het daar minder druk was, en ineens werd hij getroffen door de bliksem.
Recht voor hem stond Aiden.
Ze bleven een meter van elkaar af staan en Jesse voelde hoe zijn benen dienst weigerden – hoe heel zijn lichaam dienst weigerde. Hij kon alleen maar staren in Aidens bruine ogen terwijl deze terug staarde in de blauwe ogen van Jesse.
“Hé,” begroette Aiden hem.
“Hé,” zei Jesse terug. Hij knipperde langzaam met zijn ogen, in de hoop hij daar weer helder van zou worden, en voelde hoe duizelig hij ineens was.
“Hoe gaat het?”
Zo banaal.
Zo. Banaal.
Die ene vraag bracht Jesse weer terug op aarde. “Prima,” antwoordde hij. En meteen daar achteraan: “Wat kom je doen?” Zijn blik dwaalde naar Aidens handen en Aiden drukte zijn handen in elkaar, de vingers van zijn rechterhand verbergend in zijn linker. “Kom, ik weet toch dat je een trouwring draagt.” Hij hoorde hoe hard zijn stem klonk en hoopte dat het geluid dat van zijn opnieuw brekende hart zou overstemmen.
Aiden sloeg zijn ogen neer. Pas na een hele lange stilte zei hij iets, maar wat Jesse betreft had hij beter niets kunnen zeggen. Hij zei: “Ik heb een keuze gemaakt, Jesse.”
Jesse fabriceerde een ijskoude glimlach. “Ja. En daarom ben je nu hier.” En voordat Aiden iets kon terugzeggen: “Je hypocrisie maakt me misselijk.” Hij had de woorden figuurlijk uitgespuugd en hij zag Aiden in elkaar krimpen bij de klank ervan.
“Ik wilde je zien,” zei Aiden.
Jesse deed net of hij hem niet had gehoord. “Ik dacht trouwens dat hier alleen genodigden waren?”
“Mijn werkgever kreeg een uitnodiging.”
“Zo. Je bent ineens de kunstkenner van de City.”
“Jesse,” zei Aiden zachtjes.
Bij het horen van zijn naam uit Aidens mond, en de liefdevolle manier waarop Aiden hem uit sprak, kon Jesse nauwelijks verbergen dat hij bijna hardop kreunde van pijn. Het duurde enkele seconden voordat hij zich had hervonden, maar het lukte hem niet meer zou koud te klinken als hij eerder had gedaan. “Als je iets moet kopen raad ik je het stuk aan dat je aan de andere kant van deze muur vindt.” Hij maakte een gebaar naar de wand links van hem. “Rood doet het heel goed in kantoorgebouwen.” Hij merkte dat hij woedend was, woedend en onmetelijk verdrietig. “De werktitel was ‘Alles Is Geoorloofd In Oorlog en Liefde’,” hoorde hij zichzelf zeggen. “Hoe het nu heet weet ik niet meer. Maar als je het koopt doet het er niet meer toe.”
“Jesse, alsjeblieft.”
Jesse schudde zijn hoofd. Hij klemde zijn kaken op elkaar. “Hou je mond,” gromde hij vijandig. “Hou je mond en donder op. We hebben elkaar niets meer te vertellen. Je bent de liefde van mijn leven, Aiden, maar ik kan je nooit krijgen. Dat kon ik al niet in New York, en dat kan ik hier niet. En dat is best, maar dan wil ik je ook nooit meer zien. Want dat doet veel te veel pijn. Ik kan het me niet veroorloven dat je me elke keer weer vernietigt. Koop je schuldgevoel maar lekker af door belachelijk veel geld neer te tellen voor dat kreng dat aan de andere kant van deze wand hangt en donder op uit mijn leven.”
Aiden sloeg zijn ogen neer. Maar hij zei niets. Uiteindelijk, na een aantal eeuwig durende seconden, perste hij zijn lippen op elkaar en hij liep langs Jesse heen weg.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Random writings, Schrijfsels. Bookmark de permalink .

Een reactie op Een stuk uit een verhaal

  1. Wat een prachtig verhaal is dit. Je voelt echt de emotie tussen deze twee. En het verdriet…

Geef een reactie

