Betrokkenheid

Oorlog. Crisis. Ellende. Kranten verkopen er goed van, nieuws wordt er goed door bekeken. Op alle onprettige boodschappen ligt een vergrootglas.

Ik kijk er niet naar. Niet dat het me niet interesseert, sterker, ik word erg getroffen door onrecht en alle dingen die mensen ongelukkig maken. Ja, dat bedoel ik zo breed als het klinkt. Alle leed van de wereld treft me. Dat ik er niet naar kijk wil niet zeggen dat ik mijn ogen ervoor sluit, en al helemaal niet dat het me niet raakt, dat het me niet kan schelen.

Wat me elke dag weer choqueert is dat mensen allerlei ellende aanschouwen en er vervolgens níet door geraakt worden. Dat ze TV kijken en al die rottigheid over zich heen laten spoelen en dat ze vinden dat ze daar niet betrokken bij zijn. “Dat is de ver-van-m’n-bed-show.” “Ik kan er toch niets aan veranderen.” Dus doen ze maar nix. Dus kijken ze en wijzen ze en blijven ze erbuiten.

Een tijdje geleden heb ik me tijdens een gesprek met iemand erg opgewonden over de uitspraak “daar kan ik toch niets aan veranderen”. Ik vind dat geen reden mijn stem niet te laten horen, maar blijkbaar houden de meeste mensen zich liever afzijdig.

En misschien ligt daar ons allergrootste probleem wel. Misschien is ons allergrootste probleem wel dat mensen zich nergens bij betrokken voelen. Er zijn zó veel mensen die dagelijks over van alles en nog wat zeggen: “Dat slaat niet op mij.” Of: “Ik kan er toch nix aan doen.” Of, het allerergste: “Het kan me nix schelen.”

Het is onmogelijk om uitdagingen aan te gaan en problemen op te lossen met mensen die het toch allemaal niet uitmaakt. Op die manier blijven we gewoon ronddraaien in allerlei crises. Kom op mensen. Waar is de betrokkenheid? Waar is de passie?

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Media, Persoonlijk, Politiek, Televisie. Bookmark de permalink .

12 reacties op Betrokkenheid

  1. Marloes zegt:

    een gezapige afwachtendheid lijkt ons in zijn greep te hebben. Als niemand het voortouw neemt dan hoef ik ook niets te doen lijkt de bovenliggende boodschap.

  2. hartelijkehothulk zegt:

    Ja, je kunt je ogen daar niet voor sluiten.
    En natuurlijk zijn er de mooie kreten, “verbeter de wereld, begin bij jezelf”.

    Maar geloof mij, alles en alles en alles en alles begint met respect naar je medemens toe.
    Zodra jij dat respect voel, zul je gaan helpen.
    Sommige noemen dat naastenLiefde!

    • Jackles zegt:

      Ik ken mensen die zeggen dat naastenliefde ze niets interesseert, en dat anderen toch ook geen respect hebben dus waarom zij wel? … gewoonlijk laat ik me niet heel snel uit het veld slaan maar soms weet ik echt niet meer waar we als mensheid moeten beginnen.

  3. platoonline zegt:

    Ik denk dat het antwoord is: onmacht. Het lijkt of veel mensen er niet bij betrokken zijn. Maar dat kan schijn zijn. Wat zouden ze moeten doen? Net als jij hun stem laten horen? Prima, maar wat gaat er dan anders?
    Wat iedereen wel kan doen is zorgen dat ze op de juiste partijen stemmen. Dus niet die partij die goed voor hun hypotheek stemt maar een partij die millieu- en sociaal bewogen is. De praktijk wijst echter uit dat veel mensen toch kiezen voor wat ze denken dat hun belang is. Maar velen stemmen wel links. Maar dat levert niet meteen iets op. Enfin, weer een heel verhaal, maar ook ik heb de neiging maar te zwijgen. Omdat praten niet helpt. Ik vrees dat als dit monopolyspel doorgaat we ooit afstevenen op revolutie. Hopelijk ziet de politiek dat in en zorgen ze voor evenwichter verdeling van welvaart, welzijn en millieu, te beginnen bij die verschrikkelijke plastic afvalbergen.

  4. Pingback: RESPECT « Hartelijke Hot Hulk

  5. NOVELLE zegt:

    ja na de we-300 vroeg ik me dit eigenlijk ook af via HHHH kwam ik hier terecht ik voel ook zoveel onmacht omtrent al die zaken

  6. Ik ken me je gevoel heel goed voorstellen, ben via HHH hier terecht gekomen, mensen zijn “blind” en”doof” maar als iets gebeurt weten ze het kousjes van de naad als het maar sappig genoeg klinkt, maar voor iets staan of getuigen is het idd ver van mijn bed show. Goed item Respect!
    Groetjes Laura

  7. En ook ik kwam hier via HHH. En ik denk er hetzelfde over als mijn voorgangers en om met De Hulk zijn woorden te spreken:

    Als jij
    En ik
    RESPECT
    blijven tonen
    is HET
    begonnen!

    Groetjes Ria

  8. Dit berichtje is al een paar maanden oud maar ik was hier het een en ander aan het lezen en ik denk dat het klopt wat Plato zegt: totale onmacht. We zijn onderhand murw geslagen door alles wat er om ons heen gebeurt en misschien dat veel mensen daardoor wat apathisch beginnen te worden? Ik weet het niet….

Geef een reactie

