WE-300: Poetsen

Laat ik een ‘oude’ traditie oppakken, dacht ik, en ik bladerde naar de blog van Plato, op zoek naar Word Exact 300 (kortgezegd: WE-300). En ja hoor, ik ben mooi op tijd voor de opdracht. Precies 300 woorden schrijven over het woord ‘poetsen’. Hmm. Hoewel ik mezelf had beloofd redelijk op tijd in bed te liggen, kon ik de verleiding niet weerstaan…

Hij staart voor zich uit en weet dat hij op die manier iedereen om hem heen op afstand houdt. Dat is ook precies de bedoeling. Ondanks de mensen om hem heen moet hij alleen zijn. Niets ziend in de ruimte kijken. Ze vallen hem dan ook niet lastig. Niemand onderneemt een poging hem in een gesprek te betrekken, niemand stelt een vraag. Dat is maar goed ook.
Eigenlijk had hij niets willen zeggen op wat er gebeurd was, maar hij lijdt aan die aandoening die de meeste leiders nu eenmaal hebben: gelijk willen krijgen. Dus is hij naar alle mensen toe gelopen die een microfoon dan wel een camera vast hadden, en hij heeft gezegd wat hij wilde zeggen.
En nu wil hij dat hij zich in had gehouden. Want hij weet wat er nu komt.
Bijna iedereen met een radio of televisie of toegang tot sociale media hoort, ziet en leest wat hij heeft gezegd, maar dan omkranst met kreten van opiniebepalers en algemene klootzakken. En omdat niemand van al die mensen hem kent, en omdat zijn publieke imago niet helemaal smetteloos is, komt de kritiek. Ongezouten. Ongenuanceerd. En in de meeste gevallen erop gericht hem zo hard mogelijk te raken.
Mensen lijken altijd te vergeten dat hij is zoals alle mensen. En dat hij dus wel degelijk geraakt wordt. Meestal snoeihard.
Daar kun je zelf wat aan doen, had een bevriend journalist tegen hem gezegd. Een reputatie kun je ook schoonmaken. “Tot hij glimt en glanst, man. En dan nog een keer. Blijven ze vanzelf van je af.”
Diep adem halend schudt hij bijna onzichtbaar zijn hoofd. Nooit. Schoonmaken betekent schrobben, vegen, spugen en boenen; vriendelijk doen tegen de mensen die hem bij zijn enkels willen afzagen. Daar begint hij niet aan. Dat is zijn eer te na.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Schrijfsels, Word Exact 300. Bookmark de permalink .

21 reacties op WE-300: Poetsen

  1. Plien zegt:

    Mooi geschreven, zie wel een woordje in het verhaal 😉 dat niet erin mag 😀 Maar ach wie weet is meneer Crictieck er tevreden over jouw stukje!

  2. Bronsgroen zegt:

    en daar is ze weer, Jackles zoals wij haar al heel lang kennen. Krachtig en goed!

  3. Melody zegt:

    Ach arme man…. niet beseffend dat hij die kritiserende baal kaatst hem terug kan verwachten.
    In al zijn eer is het (althans dat denk ik) een heel eenzaam mens, dat is sneu!

  4. Pingback: WE-300: woord voor januari/februari | Platoonline

  5. platoonline zegt:

    Hoi Jackles, op een of andere manier komen wij elkaar dan toch weer tegen he. Ik zie dat je inmiddels een fantastische filosoof dan wel een filosoferende fantaste bent geworden, maar je schrijverskwaliteiten zijn nog steeds des Jackles’
    Ik vind het leuk dat je meedoet. Maar kijk wel nog even naar de (minimale) WE-300 regeltjes in de welkomsttekst (de bedoeling is dat het trefwoord niet terugkomt in het verhaal).
    Ik vind het een mooi, actueel stuk trouwens, alhoewel ik Lance Armstrong (als je die bedoelt) er stevig van verdenk dat hij bepaalde dingen toegeeft om anderen te verzwijgen.

    Overigens deel ik je mening dat er mensen genoeg zijn die gaarne iemand nog eens verder de prut in willen duwen. Ik heb dat meegemaakt met Jos Ghijsen (de Belgische Carmiggelt) die zeer gevierd is als TV man en columnschrijver. Maar toen er iets zweemde naar vrouwonvriendelijk gedrag (niet bewezen, alleen gesuggereerd) dook de meute op hem en sabelde hem met terugwerkende kracht neer. De man is 86 en zit nu ziek in een verzorgingshuis. De man in de straat als rechter.
    Enfin, prima stuk. Blij dat je mee doet.

    Groetjes

    Willem

  6. De laatste zinnen vind ik wel veel zeggend, ik zou dus ook nooit aardig tegen mensen kunnen doen die er op uit zijn je ”enkels eraf willen zagen”.

    Bovenste gedeelte als je van je karakter weet dat je gelijk wilt halen en hebben dan moet je rekening houden dat het niet alles zwart of wit is en soms best een middenweg, kun je dat niet moet je ook de kritiek verdragen hoe hard ook. Want ook de andere kant heeft net zo’n gevoelens als jij en ik 😉

  7. Nathalie zegt:

    Ik moest het wel een paar keer lezen om het verhaal te begrijpen (maar dat ligt aan mij hoor). Inderdaad zoals Melody al zegt, wat een eenzame treurige man.
    ps. Het woordje poetsen mag je dus NIET gebruiken… 😀

  8. Letterzetter zegt:

    Doet me denken aan de tv-serie Borgen… Daarin komen zulke figuren ook voor.
    Knap geschreven!

  9. Jackles zegt:

    Mensen, ik ben zo blij met jullie reacties!

  10. Trees zegt:

    Goed geschreven WE300. Ook ik heb het verhaal een paar keer gelezen en als je, zoals Plato denkt, Lance Armstrong bedoelt is hij gewoon een zielenpoot. .

  11. gewoonanneke zegt:

    Een mooi verhaal weer eens een andere invulling dan het huis poetsen. Dat lijkt me wel makkelijker dan een reputatie oppoetsen 😉

  12. hartelijkehothulk zegt:

    Zeer knap geschreven WE.
    En dat vlak voor het slapen gaan!
    Ik heb ’s morgens meestal de goede schrijf ideeën!

    Toch ( en dat ben ik dan weer ) moet er m.i. altijd vergeving mogelijk zijn!

  13. dieneke55 zegt:

    Lijkt mij een hedendaags probleem er worden zo gauw dingen de wereld in geslingerd die dan wel waar of niet waar zijn.Vervolgens rolt iedereen er overheen,niemand lijkt het gezegde ‘bezint eer ge begint’nog te vatten.Goed geschreven!

  14. Mrs. T. zegt:

    Mooie invulling van het thema. Intrigerende WE zelfs.

  15. Mrs.dBvZ zegt:

    Originele invulling van de WE. Mijn complimenten!

  16. HansDeZwans zegt:

    Dat is een leuke invulling van de WE, had ik niet verwacht.

  17. Jezelf afsluiten zal niet echt lukken. En ja, wie zijn nek uitsteekt krijgt tegenwoordig, met al die supersnelle (social) media, er gelijk de halve wereld op. ;-(

  18. Weet je dat ik heb geprobeerd een stukje te schrijven over het oppoetsen van een ego, maar ik kon er maar niet de juiste draai aan geven. Hartstikke leuk dat jij het wel gedaan hebt, en ook nog zo goed! Graag gelezen. Je schrijft goed, ik ga je volgen.
    groetjes Kakel

Geef een reactie

