Bill Gates

Soms, nee, maak daar maar van ‘met grote regelmaat’, vragen mensen me waarom ik Apple en iAlles niet leuk vind. Want iedereen houdt van Apple en iAlles. Nou, ik dus niet. Bij deze zal ik u vertellen waarom niet.

Het bedrijf Apple gedraagt zich als een kind dat gepest is op school en dat heeft besloten dat later, als hij groot is, hij de hele wereld zal laten betalen voor de ellende die hij heeft moeten doorstaan.

En nu is hij volwassen, en alles wat hij doet is de anderen pesten zoals hij zelf vroeger gepest is. Ook, nee, vooral anderen die niets te maken hebben met zijn tijd op school, en helemaal niets van doen hebben met de pestkoppen van weleer. Want hoewel hij in leeftijd volwassen is, in zijn hoofd blijkt hij nog altijd een klein kind dat dingen maar niet in perspectief kan zien en kan loslaten.

Alles wat hij doet is anderen onderdanig maken door ze onophoudelijk te klieren, te zorgen dat ze hun zaken niet meer kunnen open houden, dat ze geen nieuwe dingen op de markt kunnen brengen. Het kind van vroeger gedraagt zich nog steeds alsof de hele wereld erop uit is om hem te pakken, en alles wat hij doet is wild om zich heen slaan, mensen aanklagen, voor het gerecht dagen en proberen ze werkeloos te maken.

Apple gedraagt zich als iemand die vindt dat hij altijd onbegrepen is en altijd oneerlijk is behandeld, en hij moet iedereen laten merken hoe dat voelt. Hij gedraagt zich alsof de concurrentie monddood maken en laten lijden de enige manier is om mensen te laten zien hoe goed je bent.

Ik hou van bedrijven die zich gedragen als de mensen die ik leuk vind. Vriendelijke. Samenwerking zoekend. Overeenkomsten vindend. Niet alleen belust op status en geld, maar op zoek naar een manier om het beter te doen. Dus hou ik niet van Apple, of welk van de dingen dan ook die ze maken, produceren, bedenken, marketen en verkopen.

Maar Bill Gates vind ik wel aardig.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Bericht, Media, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

