Dekseltje

Surfend op het web, of eigenlijk in het bijzonder, rondsnuffelend op Tumblr, kwam ik, zoals elke keer dat ik rondsnuffel op Tumblr, allerlei kreten tegen over 'de liefde'. En niet zomaar 'de liefde', maar 'De Ware Liefde'. Dingen als: "elke keer dat het fout gaat, kom je een stapje dichter bij de ware" en kreten met dezelfde strekking als het aloude "op ieder potje past een dekseltje".

Om eerlijk te zijn ergeren zulke teksten me in enorme mate. Waarom? Omdat ze uit gaan van Hollywoodfilms en stuiverromannetjes, waarin iedereen altijd, na schijnbaar oneindige tegenslag en ellende, uiteindelijk bij De Ware uit komt. En dat is niet hoe het er in het echte leven aan toegaat.

Het zou zo verfrissend zijn als mensen het leven zouden zien zoals het is, namelijk: gewoon zoals het is. Ik geloof absoluut niet in het bestaan van een dekseltje voor ieder potje. Er is geen perfecte match, prinsen op het witte paard zijn een verzinsel en de enige echte ware is een illusie.

Soms is er gewoon niemand. Soms blijft een mens vrijgezel. Voor de rest van zijn of haar leven. Soms zijn de condities voor een relatie er gewoon niet, en komen ze ook niet, en blijft iemand alleen.

Dat is geen drama vind ik (al zijn talloze Hollywoodfilmliefhebbers en stuiverromanlezeressen het niet met me eens). Een potje is ook mooi zonder dekseltje. Dat je (nog) geen relatie hebt omdat de goden jou bewaren voor 'die ene speciale' is gewoon onzin.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

