Write on Wednesday: Stem

Ik zei tegen hem: “Soms ben ik heel erg verliefd op je. Soms ook niet, want liefde is als een haardvuur – als je er niet naar omkijkt, gaat het uit. Als ik niet bij je in de buurt ben, en we zien elkaar lange tijd niet, dan lijkt de verliefdheid weg. Maar als we dan weer afspreken, en ik zie je, en ik omarm je, dan ben ik weer verliefd.”
En hij weerde af.
Ik heb gedacht dat hij het was, dat hij door te ontwijken een emmer zand had gegooid in die haard waar dat vuur de ene dag smeulde en de andere dag brandde. Maar achteraf was de liefde gewoon verdwenen nadat ik hem had uitgesproken. Sommige dingen moet je niet hardop zeggen, in woorden willen vatten, want dan houden ze op te bestaan.
Hoe beschrijf je een regenboog, een zonsverduistering, gevoelens van intens geluk, zonder ze te plastificeren? En vervolgens: hoe hou je een bloem in leven die je in plastic verpakt?
En toch hoor ik een stem.
De stem van een ander. Die van een Onbereikbare. Verder weg, ontastbaar.
Een tijd lang dacht ik dat hij weg was, dat ik hem had verbannen door hem te beschrijven, zowel mondeling als op schrift. En dat ik zijn stem niet meer hoorde omdat hij niet meer bijzonder was, omdat hij er gewoon niet meer toe deed. Maar blijkbaar was hem in woorden vatten niet voldoende. Dat zou het nooit zijn. Omdat een bloem in plastic soms onweerstaanbaar is.

(Opdracht hier.)

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Write on Wednesday. Bookmark de permalink .

8 reacties op Write on Wednesday: Stem

  1. Audrey zegt:

    Het staat bij deze zwart op wit !!??

    Maak het kenbaar. Alles kan tegenwoordig !

  2. hanneke zegt:

    WOW, dit is een hele mooie, eentje om nog een keer te lezen.

  3. hanneke zegt:

    laat ik laatst nu precies dezelfde gedachte hebben gehad?
    gedenk me zoals ik was en maak alsjeblieft geen heilige van me, en blijft er dan niets over om te vertellen? dan maar niet.
    en wat de muziek betreft: draai iets wat jezelf mooi vind, ik hoor het toch niet meer

  4. Nien zegt:

    Welcome back, met nieuwe jas en al!, maar wel lekker fribs!

    Een mooie herstart met deze WoW!

  5. Min zegt:

    Ah je bent weer opgeduikeld, en hoe!
    Niet in woorden te vatten zo mooi geschreven.

  6. Aline zegt:

    Een hele mooie W.o.W. prachtige schrijfstijl…

    Enne psst: Vanaf woensdag 10 maart elke 2 weken een nieuw woord om een W.o.W verhaal van 250 woorden mee te schrijven. Jij doet toch ook (weer) mee? Het nieuwe woord kan je hier dan vinden: http://aline21.web-log.nl/aline21/wow/index.html

Geef een reactie

