Write on Wednesday: Empathie

Het blog kruipt waar het niet gaan kan. Of zoiets. Hoe dan ook, Jackles schreef voor het eerst sinds maanden weer een bijdrage voor Write on Wednesday. Een oudere, en dus te laat, maar toch. Het gaat om:

empathie
0.1 inlevingsvermogen; het zich kunnen verplaatsen in de gevoelens of de gedachtegang van een ander

Laat ik mezelf in bescherming nemen door alvast te zeggen dat ‘ik’ in dit verhaal niet duidt op mijzelf (Jackles) – het blijft fictie. Hopelijk zijn er nog mensen over die geïnteresseerd zijn in mijn schrijfsels…

Empathie
Een vervelende eigenschap van mensen is dat ze altijd op zoek zijn naar middelen om medelijden op te wekken. Ik was altijd een gewillig slachtoffer. Schouder nodig om op uit te huilen? Kom maar. Moet je een verhaal kwijt? Vertel maar. Een vriendelijk gezicht? Iemand die met je mee voelt? Natuurlijk. Ik ben er voor je.

Toen iedereen moe was van haar bleef alleen ik over. Ik was er altijd.

Ze was duister, hulde zich in een donkere wolk die haar aanwezigheid aankondigde voordat ze ook maar in de buurt was. Ze huilde niet maar smeekte om aandacht, eiste gehoord te worden. Doodstil maar dwingend. Het enige wat ze wilde was me meeslepen in haar existentiële ongeluk, me verzwelgen in de draaikolk van haar woede en haat, me verdrinken in haar Weltschmerz.

Wensen zijn er om vervuld te worden.

Vandaag kijk ik in mijn spiegel en ik zie alleen ijs. Wonderbaarlijk verrassend hoe blijvend koud je kunt worden door iemand alleen maar een plezier te doen. Het is diep schokkend en tegelijkertijd bijzonder wat het met je doet om het leven uit iemand te zien sijpelen terwijl je haar in de ogen kijkt.

Mijn handen blijven koud, niet figuurlijk, maar letterlijk. Alsof het leven dat ze namen alle warmte heeft meegenomen. En er is iets in me wat er niet eerder was. Een niets. Een mist zonder inhoud.

Een schouder, een verhaal, vriendelijkheid? Sympathie? Empathie? Vraag het me niet. Ik heb het niet meer. En het komt nooit meer terug.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Write on Wednesday. Bookmark de permalink .

7 reacties op Write on Wednesday: Empathie

  1. Min zegt:

    Zijn poster sierde ooit mijn tienerwand.
    Wens je veel sterkte en hoop toch dat je van de rest van de zomer veel gaat genieten.

  2. Audrey zegt:

    Ik was geen echte fan, maar kon goed luisteren naar sommige liedjes van hem.

    Ik schrok heel erg toen ik het vanmorgen las …. pas 50 jaar ….. triest.

  3. Marloes zegt:

    op deze foto zag hij er nog normaal uit tenminste. De man was een karikatuur van zichzelf gorden J, de eenzaamheid en het ongelooflijk ongelukig zijn straalde de laatste jaren van hem af. Wat een weggegooid leven

  4. Plato zegt:

    Dat Michael een karikatuur is geworden, vind ik ook. Dat hij nu dood is, is misschien voor hemzelf wel een zegen. Maar dat het een weggegooid leven is, daar geloof ik niet in. Omdat ik wat dat betreft op een andere manier tegen het bestaan aan kijk. Met alle respect.

  5. Melody zegt:

    Oef, wat een heftige w-o-w!
    Enerzijds kan ik me wel indenken hoe jij je moet voelen want heb ook ooit een vriendin gehad, althans ik dacht dat ze dat was, maar helaas de waarheid bleek zo anders.
    Ik besloot toen ongeveer hetzelfde als jij nu in je laatste regel.
    Gelukkig denk ik er nu niet meer zo over, en ik hoop dat jij dat over enige tijd ook niet meer doet!
    Anderzijds…. je krijgt wat je geeft, ook al heeft iemand jouw goede natuur misbruikt, die goed doet goed ontmoet, en ook jij zult goed ontmoeten en er van genieten. Het zou toch zonde zijn dat deze ervaring de deur naar iets moois voorgoed sluit?

    Evengoed, een intens trieste maar wel kwalitatief goede W-o-W!

    Fijn weekend hoor, Muzikale Groeten en Liefs Melody

  6. Jackles zegt:

    O nee, maak je niet druk, zoals ik al schreef: dit stuk is niet autobiografisch… het is pure fictie.

  7. Min zegt:

    Ha goed, je schrijft wel door. Ik kreeg het wel koud van je wow!

Geef een reactie

