Write on Wednesday: Trots

Na de inhaalslag van eerder deze week (uw interesse voor de vorige WoW, hieronder, wordt nog steeds op prijs gesteld) kon Jackles ook eindelijk inspiratie vinden voor de opdracht van deze week.

trots (de)
1. Het gevoel dat men meer is dan anderen
2. het zelfgevoel dat het volbrengen van iets groots of het bezit van iets moois enz. geeft
3. (trotsen) persoon of zaak waarop men trots is

trots (bijvoegelijk naamwoord: trotser, meest trots, trotsheid)
1. vervuld met een gevoel van eigen grootsheid
2. hoogmoedig, verwaand
3. over wat men bezit of wat men bereikt heeft
4. (van zaken) indrukwekkend

Mensen beweren dat je geen geloofwaardige fictie kunt schrijven zonder ervaringen. Oordeelt u zelf.

Trots
De telefoon ging en voordat hij besefte wat hij deed nam hij op. Hij noemde geen naam, zei alleen: “Hallo.” En vervloekte zichzelf dat hij had opgenomen.
Toen de vrouw aan de andere kant van de lijn zijn naam zei ging er een schok door heel zijn wezen.
Hij wilde niet verder praten. Hij wilde de hoorn erop gooien en haar negeren.
Maar hij zei: “Hé.”
“Ik ben zo blij dat ik je eindelijk spreek.”
Hij reageerde niet. Hij was helemaal niet blij haar te spreken. Hij stond op het punt in tranen uit te barsten – de zelfde machteloze tranen die hij jaren geleden voor haar had kunnen verbergen, op dat parkeerterrein van dat restaurant waar ze voor het laatst samen hadden gegeten.
“Ik moet je zien.”
Hij schudde zijn hoofd. “Nee.”
“Het spijt me. Ik had je niet –.”
“Nee,” herhaalde hij, minder krachtig dan hij had gewild.
“Alsjeblieft.” Ze smeekte. En noemde weer zijn naam.
Hij klemde zijn kaken op elkaar. Vermande zich. “Ik kan het niet.”
Dat was iets anders dan hij had willen zeggen.
Hij had willen zeggen: ‘Laat me met rust’. Of: ‘Val me niet lastig’.
“Het spijt me zo,” zei ze.
Huilde ze?
“Lief –,” begon hij, en er gleden tranen langs zijn wangen.

Hij haatte haar.
Zelfs als hij alleen haar stem hoorde verpletterde ze zijn trots.
Zonder nog iets te zeggen hing hij op. En hij huilde. Lang. Uitputtend. Hij was nog nooit zo blij geweest dat hij alleen was.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Write on Wednesday. Bookmark de permalink .

10 reacties op Write on Wednesday: Trots

  1. plato zegt:

    Oei, Jackles, dit raakt me. Het zou de situatie rond mij en mijn LAT kunnen zijn. En je zou het misschien niet van mij verwachten (laat ik het maar openlijk zeggen) maar ik kan daarover zo in huilen uitbarsten.

    Pfffff..zwaar. Maar het toont wel aan dat jij iemand rechtstreeks in het hart kan aanschrijven.

  2. frans54 zegt:

    Ergens proef ik er uit dat hij nog steeds om haar geeft maar als de dood is opnieuw gekwetst te worden. Als dat zo is hoop ik dat die angst alleen deze vrouw geldt, anders kan het knap eenzaam worden.

  3. Reismeermin zegt:

    Fictie? Ik vind het heel geloofwaardig!

  4. novelle zegt:

    briljant beschreven.

  5. Marloes zegt:

    Ik heb weer niets toe te voegen Jackles. Je hebt weer een hele gevoelige snaar geraakt.

  6. chocopuur zegt:

    Die storm van emoties moet je wel haast ervaren hebben om hem zo te kunnen beschrijven. Afwijzing is zo vernederend. Ik liep net nog een dialoog in mijn hoofd te voeren met de persoon in kwestie.

  7. Jackles zegt:

    @ Frans – de vraag is of hij écht nog van haar houdt, of dat de echo van hun verleden samen en de manier waarop ze uit elkaar zijn gegaan hem voor de gek houdt en hem ervan overtuigt dat hij nog van haar houdt…

    En ja: hij is als de dood om gekwetst te worden. Daarom houdt hij iedereen op afstand. Zie (bijvoorbeeld) hier: http://jackles.web-log.nl/jackles/2007/05/over.html.

    En eh… ja, het is fictief. (Maar de goede verstaander leest tussen de regels door, zeggen ze wel eens…)

    Mijn dank (weer) voor uw complimenten, ik bloos een virtuele blos.

  8. Ria Snijder zegt:

    Hoi Jackles, wat kan jij goed schrijven en zo echt ik wordt er gewoon stil van. Ga zo door.

  9. esther zegt:

    mooi, ik lees je stukjes graag.

Geef een reactie

