Write on Wednesday: Verval

Met dank aan Jenny… Jackles had de Write on Wednesday van vorige week gemist. Reden te meer om onmiddellijk te gaan checken en bedenken. Het onderwerp:

ver·val (het ~)
0.1 het verslechteren van een toestand => bederf, degeneratie, ontaarding
0.2 het niet meer gelden, het afgeschaft zijn
0.3 verschil in hoogte van de waterspiegel tussen twee plaatsen of bij eb en vloed op eenzelfde plaats => waterverval

Zonder uitstel:

Verval
Ineens verdween alles, en ook nog eens tegelijk: overzicht, nuchterheid, zelfvertrouwen, eigenwaarde. Binnen een paar dagen was ze ineens cynisch over zichzelf en haar kwaliteiten, binnen een paar dagen kon ze ineens niet meer geloven dat ze ooit had geloofd dat ze überhaupt iets kon.
Als haar hoofd één of andere manier had gevonden het verval in te zetten was er plotseling geen houden meer aan.
Als druppel die de emmer deed overlopen trok een vriendin op een onbewaakt moment één van haar eigenschappen in twijfel – en juist die eigenschap die ze het meest koesterde. De vriendin had haar net zo goed een ‘dom gansje’ kunnen noemen, of haar kunnen slaan.
Later dat weekend schreef ze:
Wat als ik niet kan wat ik denk te kunnen, als ik niet zo goed ben als ik had verwacht, als ik een teleurstelling voor mezelf blijk te zijn? Wat als ik gewoon niet zo goed ben als ik denk?
Daarna huilde ze. Want niemand kan dit soort dingen over zichzelf denken en vervolgens opschrijven zonder erdoor geraakt te worden. Zonder zichzelf te desoriënteren. Soms was schrijven als het aanbrengen van een tatoeage. Pijnlijk en voor altijd.
Van de overblijfselen van afgebroken zelfvertrouwen begon ze het begin van een nieuwe week de wederopbouw. Omdat uit verval ook iets anders kan komen dan afstomping en terugtrekking. Die weg had ze al eens gezien. Lelijker dan dat kon het niet worden. Verval is niet het einde van alles; het kan ook het begin zijn van groei.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Write on Wednesday. Bookmark de permalink .

6 reacties op Write on Wednesday: Verval

  1. Plato zegt:

    Jackles, als je nu het woordje moeten eens uit je menu schrapt. Dan blijft willen over. Misschien dat de inspiratie dan ook wat sneller komt. Want volgens mij moet je niks.

  2. esther zegt:

    wow, wat een heel realistische kijk op het woord verval. ik ben het helemaal met je eens dat een verval niet het einde van alles is.
    Jackles, ondanks dat het misschien een harde confrontatie voor je was, zie jij het wel als opbouwende kritiek en deze wow is al het begin van groei.
    groetjes, esther.

  3. Toaske zegt:

    Heerlijk eerlijk en mooi geschreven.

    Wat als ik niet kan wat ik denk te kunnen, als ik niet zo goed ben als ik had verwacht, als ik een teleurstelling voor mezelf blijk te zijn? Wat als ik gewoon niet zo goed ben als ik denk? → daar klinkt een heleboel in door. Mooie zinnen.

    Maar vooral mooi dat er weer uit het dal gekropen wordt!

  4. Marloes zegt:

    Een nieuwe parel aan de Jackles ketting van juweeltjes. Ik ben zo jaloers op jou schrijfstijl!

  5. Plato zegt:

    Als je inderdaad iets wat vervallen is, tot de grond toe durft afbreken en er iets nieuws voor in de plaats durft te zetten, dan ga je goed.

    Maar…je kunt ook zeggen: vóór het verval is iets ooit heel mooi geweest. Iets wat wel degelijk te waarderen was. Toen was het goed, nu doe je iets anders. Dus geen reden jezelf te kleineren.

    Plato denkt: iedereen is gewoon goed en ook goed bezig. Is dat bezijden de gangbare normen? Het zij zo. Maar voor de persoon in kwestie is dat het enige wat telt. Anders had ze het wel anders gedaan. Laat de “ze” uit dit stukje zichzelf geven wat ze verdient: waardering.

  6. Jenny zegt:

    Prachtig geschreven!!!Vooral die laatste zin, daar kan je kracht uit putten!
    Mooie WOW!
    Mijn bijdrage WOW-zoeken; http://www.colibri.web-log.nl

Geef een reactie

