Write on Wednesday: Gelukkig

Op 1 augustus zette Marloes, terug van vakantie, weer een woord op haar site in het kader van Write on Wednesday:

ge·luk·kig
0.1 door het geluk begunstigd
0.2 gunstig
0.3 geluk genietend

Jackles heeft daar het volgende op te zeggen:

Gelukkig
De zon viel in vlekken op het terrastafeltje en de spullen die zich erop bevonden: een schrijfblok, een boek, een groot glas Chardonnay. Ze las over waarom engelen niet kunnen bestaan, of waarom ze in ieder geval nooit de lieflijke wezens kunnen zijn die religies ons voorspiegelen (dat heeft iets te maken met de vleugelwijdte die ervoor nodig is om een bepaald gewicht de lucht in te krijgen). Ze schreef over wat ze de afgelopen week had gedaan, en over hoe gelukkig ze zich had gevoeld. Net zo gelukkig als nu, lezend over onmogelijke engelen en schrijvend over gelukkig zijn.
Eerder deze week, ergens ’s nachts, dronk ze heerlijke frisse rosé met zichzelf en luisterde ze naar muziek, languit op de bank. The Doors, Tom Petty. Stukken van de soundtrack van de film Lost Highway van David Lynch. Het licht van een paar kaarsen. Kleine uren, grote gedachten. De nacht leek oneindig en de muziek vervoerde haar naar plaatsen die ze maar zelden meer bezocht. En alles was compleet.
Muziek, wijn en een heerlijke, ontspannen, fantastische nacht.
Ze keek naar de fontein tegenover het terras, naar de kinderen die over de rand balanceerden. Naar de fietsers die langsreden en de toeristen die op uitgevouwen kaarten op zoek waren naar de plaats waarop ze zich bevonden. En besefte dat alles nog steeds compleet was.
Het maakte niet uit wat iedereen te mekkeren had. Het leven was ongelofelijk compleet. Hoe minder eraan te pas kwam, hoe completer. Ze voelde zich onbeschrijfelijk gelukkig.

[P.S. Voor als u zich afvraagt wat dat is met die engelen…

Most birds need a square foot of lifting feathers for every half pound of weight. A swan weighs twenty-five to thirty pounds. That low. undulant flight requires a wingspan of eight feet. Do you see? At even one hundred and fifty pounds, an angel would require a wingspan of fourty to fifty feet. To support the force of such wings, its sternum would need to be a colossal trunk of bone; its shoulders two terrifying crossbeams; its spine a disfiguring outcrop. An angel, he told Christina that morning, could only be monstrous. (The Wave Theory of Angels, Alison MacLeod, 2005)]

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Write on Wednesday. Bookmark de permalink .

17 reacties op Write on Wednesday: Gelukkig

  1. Plato zegt:

    Nou, DIT is pas heftig Jackles. Ik hoop niet dat dit non-fiction is. Het is een goed geschreven stuk maar het roept een ongelooflijke boosheid in me op.

    Diep ademhalen, Plato. Toe maar, je kan het.

  2. Marloes zegt:

    Jemig Jackles, waar komt die agressie vandaan? Je hebt me weer even met een klap terug op aarde gezet.
    Ik ga jullie allemaal ook missen, maar het zijn maar twee weekjes..:)

  3. inge zegt:

    wow, ik hoop ook niet dat het non-fictie is, zeg…

  4. Toaske zegt:

    Zo heftig. En hopelijk niet uit eigen ervaring/omgeving.

  5. Jackles zegt:

    Even verklarend, het is fictie maar het reflecteert wel mijn geloof in De Liefde… in ieder geval op een bepaald punt in mijn leven. Ik geloof dat ik nu wel geloof in De Liefde. … alleen nog niet zo erg voor mezelf.

  6. Plato zegt:

    Lieve Jackles, begin er dan eens mee. Je hebt immers veel om van te houden. Stel je open en kijkt wat er gebeurt. Neem het risico eens. Wat kan je voor slechts overkomen als je liefde uitstraalt en ontvangt?

  7. mama muis zegt:

    aiaiai. prachtig… grensoverschrijdend gedrag horend bij een grensoverschijdende (voor de persoon zelf) situatie. wel benauwend.

  8. Henriette zegt:

    Heftig!!! Liefde en haat en wat alles daarmee doet.

  9. Tinusje zegt:

    Ik heb zo’n situatie van dichtbij meegemaakt, erg triest en verdrietig. Zij afhankelijk, hij onverschillig. Je snapt niet dat deze twee mensen nog bij elkaar blijven.

  10. Jenny zegt:

    Aai….wat een heftige WOW! Ik word er een beetje koud van, sorry! Pffff…ik ben blij dat het fictie is!
    Mijn bijdrage aan WOW afscheid op;http://www.colibri.web-log.nl
    Groetjes!

  11. Frans54 zegt:

    Een haat-liefde verhouding, liefde die omslaat in haat, haat die een rush veroorzaakt die weer tegenstrijdige gevoelens oproept.

  12. Marloes zegt:

    en dat…lieve Jackles, is geluk in een notedop. Ik kan je bijna zien zitten..:)
    PS heb je mijn Garfan bericht nog gelezen?

  13. Jackles zegt:

    Ja! Heb zijn site onmiddellijk opgezocht (en niet gelinkt, bedenk ik nu… dat gaan we verhelpen). Goed om hem weer terug te hebben. Thanx…!

  14. Plato zegt:

    Volmondig ja. Vooral de zin: Hoe minder eraan te pas kwam, hoe completer, spreekt me zeer aan. Want een zon die in vlekken op een terrastafel valt, houdt het geluk in feite al in.

    Warme log, Jackles. Met plezier gelezen.

    Beterschap met je moeder trouwens.

  15. Frans54 zegt:

    Geluk in/uit de volheid van de dingen zoals ze zijn. Ik denk dat dat inderdaad een essentie van geluk is: niet meer, mooier, beter maar acceptatie zoals het is.

    Wat die engelen betreft: wie zegt dat die 150 pond wegen, als het etherische wezens zijn die alleen een zichtbare gedaante aannemen wegen ze niets en zijn die vleugels dus zelfs overbodig en alleen een uiterlijke verfraaiing.

  16. Toaske zegt:

    Als ik niet al goede zin zo hebben, dan kreeg ik het wel van dit logje. Superpositief geschreven! Mooi …

  17. esther zegt:

    mooi beschreven, gewoon gelukkig zijn, heerlijk!

Geef een reactie

